گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست، محاکمه می‌شود

پنجشنبه, 15ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

گرتا تونبرگ در تجمع‌های اعتراضی فعالان محیط زیست در کشورهای مختلف چند بار بازداشت شده است

رادیو فردا

گرتا تونبرگ، فعال محیط‌زیست سوئدی، به دلیل «نافرمانی از پلیس» در جریان یک تجمع اعتراضی در کشور خود تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

این چهره شناخته‌شده معترض به تغییرات آب و هوایی جهان، روز ۲۹ خرداد پس از آن که به ادعای پلیس سوئد حاضر به ترک تظاهرات اعتراضی در شهر مالمو نشده بود،‌ بازداشت شد.

فعالان محیط زیست در آن روز مسیر حرکت تانکرهای نفت را در اسکله مسدود کرده بودند.

دادستان‌های سوئد در بیانیه‌ای اعلام کردند «یک زن جوان» که مشخص شده خانم تونبرگ بوده، به دلیل «نپذیرفتن دستور پلیس برای ترک صحنه» مورد تعقیب قضایی قرار گرفته است.

به گزارش اسکای نیوز، اتهام نافرمانی در این کشور در صورت اثبات معمولا با جریمه مالی مواجه می‌شود، اما این امکان هم هست که گرتا تونبرگ با محکومیت به شش ماه زندان هم روبه‌رو شود.

شارلوت اُتوسن، یکی از دادستان‌های سوئد، در این باره گفت که آزادی تجمع وجود دارد، اما این تجمع نباید «باعث مزاحمت برای دیگران» شود.

بر اساس همین گزارش، این فعال محیط زیست در پایان ماه ژوئیه باید در جلسه دادگاه شرکت کند.

خانم تونبرگ در جریان تظاهرات روز ۲۹ خرداد در یک پست اینستاگرامی نوشته بود که بحران آب و هوا برای افراد بی‌شماری «مسئله مرگ و زندگی» است.

او صراحتا اعلام کرده بود او و سایر فعالین محیط زیست به جای «کنار ایستادن» تصمیم گرفته‌اند به شکل «فیزیکی» زیرساخت‌های سوخت فسیلی را «متوقف» کنند.

مجله تایم در سال ۲۰۱۹ گرتا تونبرگ را به عنوان «شخصیت سال» خود انتخاب کرده بود. همچنین نام او در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۱ به چشم می‌خورد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.