نامه بیش از ۴۰۰ هنرمند و روزنامه‌نگار به مجامع بین‌المللی: فرزندان مرزبانمان را آزاد کنید

چهارشنبه, 14ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

marzbanan

از زمان دستگیری مرزبانان ایرانی تاکنون، التهاب و دلهره همراه مردم و خانواده‌هایشان است. بیانیه‌های متعدد «جیش‌العدل» درباره تهدید به اعدام آنان و از سوی دیگر رایزنی و پیگیری دیپلماتیک موضوع توسط مقامات مسوول ایرانی با پاکستان، مدام در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی است. واکنش به این دستگیری در مدتی کوتاه در صدر رسانه‌های مجازی همچون «فیس‌بوک» و «توییتر» بود. هنرمندان در مدتی کوتاهی وارد میدان شدند اما به نظر می‌رسد چهار روز پیش و آن روز پرالتهاب که مدام خبرهای ضدونقیض درباره آزادی و عدم آزادی آنها منتشر می‌شد بیش از هر زمان دیگری دل‌ها را نگران کرد. بیش از ۴۰۰ هنرمند و روزنامه‌نگار ایرانی به راه‌حل دیگری اندیشیدند و به تلاش گروهی روی آوردند. آنان برای نجات سربازان نامه‌ای منتشر کردند؛ نامه‌ای کوتاه که با مطلع «سربازان وطن ما را آزاد کنید»‌ نوشته و در مدت یکی، دو ساعت بسیاری از چهره‌ها، صنوف سینمایی، اساتید دانشگاه‌های هنر و روزنامه‌نگاران آنها را امضا کردند.

چهره‌های فرهنگی، هنری و سینمایی با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان ملل و شخصیت‌های مهم جهان و البته دولت پاکستان از آنها خواستند مرزبانان ربوده‌شده کشورمان را آزاد کنند. «شرق» در تماس با برخی از امضا‌کنندگان این نامه، کسب اطلاع کرد که امضاهای جمع‌شده برای این نامه در کمتر از ۲۴ساعت فراهم شده و چهره‌های مختلف در این حرکت ملی شرکت کرده‌اند. متن نامه این بود: «ما هنرمندان ایران با هر سلیقه و نگرش از همه مقامات مسوول و با نفوذ جهان، سازمان‌ملل و نیز دولت دوست و همجوار پاکستان درخواست داریم تا به‌عنوان عملی انسان‌دوستانه همه توان خود را به‌کار گیرند که هرچه زودتر جوانان ما؛ این سربازان بی‌گناه به گروگان گرفته‌شده در مرزهای جنوب‌شرقی کشورمان به دامان گرم خانواده‌های نگرانشان بازگردند.»

به‌دور از کدورت و با همدلی

همچنین یکی از چهره‌های امضا‌کننده این نامه در گفت‌وگو با «شرق»، دغدغه اصلی امضاکنندگان این نامه را بازگشت سربازان گروگان گرفته‌شده به خانه و کاشانه خود عنوان کرد و گفت: «هیچ‌کدام از مادران این سربازان نمی‌توانند تا بازگشت فرزندشان چشم بر هم بگذارند.» او یادآور شد که حضور همزمان چهره‌های عرصه‌های مختلف در چنین فعالیت‌های ملی باعث می‌شود به دور از برخی کدورت‌های شخصی با یکدیگر، برای نجات جان سربازان ایرانی این حرکت جمعی را انجام دادند. رخشان بنی‌اعتماد نیز برای جمع‌آوری امضا چنین می نویسد: «سربازان به گروگان گرفته شده ،پسران همه ما و فرزندان این سرزمین اند . خانواده آنها نگران وضعیت عزیزانشان هستند و در شرایط دشواری به سر می‌برند.»

به امید آزادی

فرزانه طاهری مترجم و نویسنده به «شرق» اینگونه می‌گوید: «این نامه، صدایی جمعی است که باید شنیده شود. این گونه مواقع، نوعی پیوند میان آدم‌ها – فارغ از گرایش‌ها و تفاوت فکری‌شان- بر سر یک موضوعی مهم به وجود می‌آید. در واقع این همدلان، بر سر چنین موضوعی به اشتراک رسیدند و این نامه را امضا کردند که امیدوارم تاثیری داشته باشد. اما لیلی گلستان دیگر چهره‌ای که نامه را امضا کرده با ابراز امیدواری به «شرق» می‌گوید: «سعی خودمان را می‌کنیم و امیدواریم که تاثیر داشته باشد. من خیلی به فکر این قضیه‌ام و نگران این سربازها هستم. طبیعتا به همین دلیل، این نامه را هم امضا کردم. هنوز هم نگرانشان هستم و امیدوارم هرچه زودتر اتفاق خوشحال‌کننده‌ای بیفتد.» مریلا زارعی هم از منظری دیگر چنین به «شرق» می‌گوید: «امیدوارم امضای این نامه موثر باشد. غیرمستقیم پیگیر ماجرا بودم و واقعا دل‌نگران… حالا هم منتظرم تا اتفاق خوبی بیفتد. امید دارم… و دعا می‌کنم که این بندگان خدا هرچه زودتر آزاد شوند و به آغوش خانواده‌شان بازگردند.»

امضاها ادامه دارد

بیش از ۴۰۰ نفر از اهالی هنر و رسانه که در بینشان شخصیت‌های مشهور و جهانی سینمای ایران حضور دارند، پا پیش گذاشته‌اند و این نامه را برای انتشار بین‌المللی امضا کردند. این امضاها ادامه دارد . نام‌هایی همچون ناصر تقوایی، رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، عزت‌الله انتظامی، احمدرضا درویش، جمشید مشایخی، نصیریان، کشاورز، رشیدی، پرستویی، زارعی، کیانیان، پوراحمد، میرکریمی، تبریزی، فرخ نژاد، کرامتی، نونهالی، توحیدی، جمال شورجه، محمدمهدی عسگرپور، وفامهر، رادان، میلانی، تیموریان، رایگان، رامبد جوان، امیر یوسفی، درمیشیان، موساییان، بازغی، رضا عطاران، محمد رسول‌اف، جعفر پناهی، هنگامه قاضیانی، خسرو سینایی، گیزلا وارگا سینایی، میترا حجار، سعید کشن‌فلاح، سیدمحسن هاشمی، صابر امامی، فرزان سجودی، فاطمه شکیب، حمید دهقانپور، اسماعیل بنی‌اردلان، رعنا جوادی، سیدرضا شکراللهی، شهرام جعفری‌نژاد، نغمه ثمینی، یونس تراکمه، ناهید توسلی، فرهاد اصلانی، سیدمسعود صفوی، حمید امجد، مهوش شیخ‌الاسلامی، باربد گلشیری، مژگان جمشیدی،کیوان کثیریان و جواد شمقدری و هم چنین انجمن‌هایی نظیر منتقدان و نویسندگان سینمایی و کانون آهنگسازان و … جزو امضا‌کنندگان این نامه هستند.
از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.