نانوایان شاکی از وضعیت بد اقتصادی؛ با ما بحث نکنید حق با شماست

سه شنبه, 20ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

کمبود نان در ایران

کمبود نان در ایران

در پی بروز بحران نان در شهرهای مختلف کشور و بالا رفتن سطح تنش در نانوایی‌ها یک نانوا با چسباندن یک برگه کاغذ روی شیشه نانوایی خود با مشتریان خود «درد و دل» کرده است.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در بخشی از این نامه آمده است: «ما به عنوان نانوا بدترین دوران خود را سپری‌می‌کنیم و هر روز از طرف رسانه‌ها و هم دولت مورد سوءظن قرار گرفته‌ایم.»

در بخش دیگری از این نامه نوشته شده: «عزیزان نانوا حتی برای گرفتن آرد در مضیقه می‌باشند و دیگر قادر به ارائه نان باکیفیت نیستیم و جالب است که قیمت نان خشک از نان داغ بیشتر می‌باشد.»

نامه یک نانوا
نامه یک نانوا

وضعیت تامین و توزیع در چرخه نان در ایران روز گذشته نیز خبرساز شده بود.

خبرگزاری «ایلنا» ۱۹ تیرماه در گزارشی نوشت که فقدان آرد در مازندران مهم‌ترین عامل بسته بودن خبازی‌ها و عدم‌پخت نان است و پخت محدود نان و یا تعطیلی «غیر برنامه‌ریزی‌شده» و «خودسرانه» نانوایی‌ها در این روزها به بهانه توزیع نامناسب آرد، موجب شده که مردم برای تهیه نان سرگردان باشند.

تهیه نان در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های روزانه مردم تبدیل شده است. مقامات صنفی معضلات پیش آمده را ناشی از کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها دانسته و مقامات دولتی آن را در راستای هوشمندسازی یارانه نان اعلام کرده‌اند.

در همین رابطه محمد ماشین‌چیان پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با صدای آمریکا گفته است: «بحران نان نتیجه نیم قرن سیاست‌گذاری غلط یک اقتصاد فاسد و دولتی است.»

به گفته ماشین‌چیان توجه دولت به یارانه باعث افزایش دور ریز نان و تبدیل شدن واحدهای نانوایی به بنگاه دلالی آرد شده است.

این پژوهشگر اقتصادی به صدای آمریکا گفته است که شاهد «فساد سازمان یافته وسیع در حلقه زنجیره تامین و تولید و توزیع هستیم که تصمیمات این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است.»

سیزدهم تیرماه در کنار صف‌های طولانی و کاهش عرضه نان در شهر‌های مختلف موضوع جدیدی از سوی مسئولان مطرح شد و مقامات رسمی از در دست بررسی بودن سناریوی افزایش قیمت نان خبر دادند. صدا و سیما نیز در گزارشی اقدام به پخش گلایه نانوایان از ارزانی نان و بالا بودن هزینه‌ها کرد.

محمد جلال، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در گفت‌وگو با «شبکه خبر» از تصمیم دولت برای ترمیم اقتصاد و جبران خلا درآمدی نانوایان خبر داد و گفت که کمک هزینه نانوایان از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در طرف مقابل اما رئیس اتحادیه نانوایان تهران تاکید کرده است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نمی‌توان با این میزان کمک هزینه انتظار بهبود شرایط را داشت.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.