“فیروزه متین: خبرگان “خوابیدند و نان و پنیر خوردند

چهارشنبه, 14ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

پانزدهمین اجلاس سراسری خبرگان رهبری دیروز در حالی در تهران برگزار شد که تنها خبر منتشر شده درباره آن خوردن صبحانه نان و پنیر و حضور حسین فریدون، برادر حسن روحانی در این نشست بوده است.

علاوه بر این، خبرگان رهبری آنطور که رسانه های خبری گزارش داده اند، به جای تحقیق و تفحص از رهبری و نهاد های زیر نظر وی که از وظایف اصلی شان به شمار می رود، چند گلایه و تذکر به دولت داده و معاون وزیر خارجه را هم برای ارائه توضیح در خصوص مذاکرات ژنو فراخوانده اند.

به نظر می رسد استنطاق از دولت به جای پرسش از آیت الله خامنه ای، از جمله دستورکارهای جدید خبرگان رهبری است، چراکه تا پیش از این، اعضای این شورا به غیر از انتشار بیانیه ای در حمایت مطلق از آیت الله خامنه ای، اقدام دیگری صورت نمی دادند.

به نوشته سایت فرارو، از اولین روز نشست خبرگران رهبری، تنها خبری که منتشر شده، “حاشیه نگاری” های خبرنگاران بوده است.

در خبر فرارو از این حواشی آمده است: “خبرنگاران و عکاسانی که از صبح زود در محل اجلاس حاضر بودند صبحانه طلبگی را با نان و پنیر و خرما صرف کردند و در انتظار آغاز رسمی مراسم خبرگان رهبری بودند. در زمان صرف صبحانه در این فکر بودم که آیا روحانی در قامت رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان فرصت حضور در این اجلاس را پیدا می کند یا نه که بیسیم یکی از ماموران حفاظت با صدای بلند اعلام کرد: آقای روحانی تشریف آوردند”.

دیگر حاشیه مهم اجلاس دیروز نیز این نکات بوده است: “خودروی علما و اعضای مجلس خبرگان یکی پس از دیگری به محل اجلاس می رسید، برخی خودروها اجازه ورود به محل را داشتند اما برخی مجبور بودند که سرنشینان خود را پیاده و راهی محل اجلاس کنند. هرچند که دلیل این تفاوت مشخص نبود. روی در ورودی پلاکاردی نصب بود که نوشته آن حسابی به چشم می آمد: «مقدم مبارک آیات عظام، علمای اعلام، حجج اسلام اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری را گرامی می داریم.» حضور حسین فریدون برادر رئیس جمهور در اجلاس و نشستن وی بر روی یکی از صندلی ها در کنار اعضای خبرگان یکی دیگر از حاشیه ها و سوژه های عکاسی خبرنگاران بود”.

در گزارش های تصویری منتشر شده از نشست دیروز نیز، مشخص است که در حین برگزاری اجلاس، برخی از اعضای خبرگان که قرار است بر رفتار رهبر حکومت ایران نظارت کنند، در خواب عمیق بوده اند.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، مهدوی کنی که در مقام رئیس اجلاس آنرا افتتاح کرده نیز بدون اشاره به اعتراضات به آیت الله خامنه ای و نهادهای زیر نظر وی، از دولت انتقاد کرده و گفته است: “تاکید می کنم شعارها و برنامه‌های اصولی که ابتدای هر سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود نباید صرفا به برنامه‌های معمولی و همایش‌ها محدود شود در حالی که خرج زیادی برای اینگونه موارد می‌شود”.

او افزوده است: “این تصور که «دستی از خارج بیرون آید و کاری کند» سبب می‌شود دشمن به سیاست نادرست خود امیدوار شود”.

کنی در پایان هم از دولت خواسته برنامه ریاضت اقتصادی موسوم به “اقتصاد مقاومتی”را با جدیت اجرایی کند: “خواسته خبرگان این است که اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار و نمایش نباشد تصور می‌کنیم که باز با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شعارها و دعوت از دانشمندان و مسئولان و غیره آغاز شده و مردم نیز به تماشا نشسته‌اند اما اگر در حد شعار اکتفا شود مردم ناامید خواهند شد”.

پس از سخنان مهدوی کنی، نشست خبرگان رهبری همچون همیشه در پشت درهای بسته به کار خود ادامه داد و البته اعلام شد که عباس عراقچی برای توضیح درباره مذاکرات هسته ای به نشست احضار شده است.

در اینباره ایسنا نوشته است: “قرار بود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این اجلاس درباره مذاکرات هسته ای گزارشی ارائه کند که رییس دستگاه دیپلماسی به دعوت فومیو کیشیدا همتای ژاپنی خود در این کشور (ژاپن) به سر می برد و از این رو، معاون وی به اعضای مجلس خبرگان رهبری گزارش داد. عراقچی با حضور در نخستین روز این اجلاس، گزارشی از روند مذاکرات هسته ای به اعضای خبرگان ارایه و دستاوردهای توافق ژنو را برای آنان تشریح کرد. در این نشست که بدون حضور نمایندگان رسانه های گروهی برگزار شد، عراقچی به سئوال تعدادی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در موضوعات هسته ای پاسخ داد.قرار است علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با حضور در این اجلاس، گزارشی از اقدامات اقتصادی دولت و نیز برنامه های دولت یازدهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی به اعضای مجلس خبرگان رهبری ارایه کند”.

هنوز برنامه های روز دوم اجلاس خبرگان رهبری اعلام نشده اما بنا به سنت هر ساله، اعضای این نشست در روز دوم به دیدار آیت الله خامنه ای می روند و در نهایت با انتشار بیانیه ای که سال گذشته جمله آخر آن این بود که “مسیر انقلاب در پرتو رهنمودهاى نورانى حضرت آیت الله العظمى خامنه‏اى مدظله‏العالى، به سعادت و بهروزى این ملت و امت بزرگ اسلامى ختم می شود”، به کار خود پایان خواهند داد.

ناظران احتمال می دهند که در بیانیه این دور علاوه بر تمجید از خامنه ای، از شرکت عوامل حکومت در راهپیمایی حکومتی “۲۲ بهمن” تقدیر و اشاره ای نیز به “اقتصاد مقاومتی” و لزوم اجرای آن بشود.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.