کارگر فلزکار گزارش می دهد

چهارشنبه, 14ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

kargar-sanaye-felezi

کارگر فلزکار گزارش می دهد: 

کرامت عزیزی کارگر قسمت سالن پرس ایران خودرو که طی حادثه ای در شب ۲۵ بهمن جان باخت ، اجاره نشین و دارای دو فرزند دختر و سرپرست مادر پیرش بود. او در شب حادثه نه در پست اصلی خود بلکه به عنوان کنترل کیفیت به همراه ۳ کارگر دیگر مشغول به کار بود. کرامت عزیزی بعد از دیدن پیلیسه ای در روی دستگاه پرس و هشدار به دوستان کارگرش برای پاک کردن دستگاه اقدام می کند،که حادثه اتفاق می افتد. همه کارگران ایران خودرو بدون استثنا از سرعت بالای خطوط و فشار کار بارها اعتراض کرده ولی نتیجه ای نگرفته اند. درسالن پرس ظرفیت تولید معلوم نیست و به همین خاطر عجله برای تولید هرچه بیشتر همیشه کارگران را در نگرانی نگه داشته است.اما آنچه اتفاق افتاد عدم ایمنی دستگاه های پرس در سراسر سالن با حذف پدال سوم دستگاههای پرس صورت گرفت تا سرعت تولید بیشتر شود. آنهایی که بر روی دستگاه پرس کار می کنند می دانند که پدال سوم در حقیقت پدال حرکت برای تولید بعد از گذاشتن ورق بر روی دستگاه و کنترل نهایی است که اعضای بدن کارگر در زیر دستگاه قرار نداشته باشد، وحذف پدال سوم به معنای یکسره شدن دستگاه می باشد.اگر پدال سوم کار می کرد حتا اگر فرمان حرکت به دستگاه توسط کارگر داده شود ،دستگاه حرکتی نخواهد کرد.مرگ کرامت عزیزی یک قتل تمام عیار توسط مدیریت تولید است.بعد از حادثه سریعا کارگران را از سالن بیرون برده و سالن تمام شب و فردای آن روز تعطیل اعلام می شود و فقط بعداز برگزاری یک مراسم سنتی که در کارخانه ها معمول است سالن شروع بکار نمود.فشار کار و عدم استراحت در طی شبکاری همه عواملی است که احتمال حادثه را در سراسر خطوط تولید افزایش می دهد.امری که توسط مدیریت نا دیده گرفته می شود.

شوربختانه در این حادثه کرامت عزیزی مقصر شناخته شده است. مدیریت کارخانه برای جلب رضایت خانواده کرامت ،به همسر کرامت قول جایگزینی او به جای کرامت را داده با حقوقی و مزایایی که کرامت از شرکت می گرفته ،که پس از عید نوروز اجرایی خواهد شد و خانواده کرامت رضایت نامه را امضا کردند.

سه کارگری که با کرامت کار می کرده اند مورد سوال و جواب هایی بی شماری قرار دارند و شاید به همین دلیل ،تقصیرها به گردن کرامت افتاد. آنچه که در ایران خودرو بطور معمول اتفاق خواهدافتاد، این است که بیشتر کارگران این سالن به سالن های دیگر فرستاده خواهند شد و کارگرانی که در این ماجرا فعالیتی داشته اند بعد از اتمام قرارداد ،دیگر قراردادشان تمدید نخواهد شد و یا اگر شانس با آنها باشد پس از دادن تعهد نامه های بسیار در قسمتی دیگر مشغول بکار خواهند بود و باید تا آخر عمر از آنچه اتفاق افتاد کلمه ای به زبان نیاورند.

شاید جالب ترین بخش این ماجرا بازرسی وزارت کار است که باید در محل حضور پیداکند وبرگ حادثه را بنویسد.با مقصر شناخته شدن کرامت یعنی کارگران سالن پرس منتظر باشید تا نوبت شما کی برسد.

« بعد از حادثه جان باختن دو کارگر زن خیاط در خیابان جمهوری ، سندیکای کارگران فلزکارمکانیک در شکایت نامه ای به سازمان جهانی کار ILO موضوع عدم رعایت ایمنی از طرف وزارت کار و کارفرمایان را به اطلاع این سازمان و سندیکاهای کارگری رساند .اما آنچه شنیده نشد صدای مظلومانه کارگران بی پناه ایرانی است. ما ضمن اعتراض شدید به سازمان جهانی کار و استمداد از برادارن سندیکاهایمان در سراسر جهان ،خواهان تلاش برای شنیده شدن فریاد کارگران جان باخته هستیم.

خواهران و برادارن سندیکایی سراسر جهان ، به یاری خواهران و برادران کارگرتان بشتابید. »
روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک
۱۱/۱۲/۱۳۹۲


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.