شکسته شدن رکورد مصرف برق روزانه و شبانه در ایران؛ پیشنهاد تعطیلی ادارات بررسی می‌شود

جمعه, 23ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور از شکسته شدن رکورد تاریخی مصرف برق در کشور خبر داد. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی و تداوم گرما و افزایش مصرف برق، در هفته‌های آتی ممکن است درخواست «تعطیلی ادارات» ارائه شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی، رکورد تاریخی مصرف برق «روزانه» در روز ۱۹ تیر و رکورد مصرف برق «شبانه» در شامگاه ۲۱ تیر در ایران شکسته شد.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، در چهارشنبه شب هفته‌ای که گذشت، اوج مصرف برق شبانه از ساعت ۲۰ تا ۲۳ به عدد ۶۸ هزار و یک مگاوات رسید که معادل مصرف برق کل استان‌های هرمزگان و کرمان است.

رکورد مصرف برق کشور در زمان اوج بار شبانه در شامگاه ۲۱ تیر، از رکورد قبلی سال گذشته که ۶۲ هزار و ۷۷۶ مگاوات بود، نزدیک به هفت درصد بیشتر است.

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید نیروی برق حرارتی وزارت نیرو هم روز ۱۹ تیر با اعلام اینکه مصرف برق «شدیدا افزایش داشته» و از ۷۲ هزار مگاوات گذشته است، هشدار داد که افزایش فشار، تجهیزات نیروگاهی و شبکه برق را تهدید می‌کند.

مساله تامین برق و آب به ویژه در فصل تابستان یکی از چالش‌های اصلی در ایران است و هر سال شهروندان را با قطع انرژی در اوج گرما مواجه می‌کند.

علاوه بر خانه‌ها در هفته‌های گذشته برق اداره‌ها، شهرک‌های صنعتی و صنایع برق نیز یا قطع یا به صورت سهمیه‌ای توزیع شد.

روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر، مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت که برق ۵۰ دستگاه دولتی به دلیل «عدول از محدوده مصرف تعیین شده» به صورت «هوشمند» قطع شده است.

بیستم تیر ماه هم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز از قطع برق ۳۷ اداره این شهر طی یک روز و به دلیل عدم رعایت دستورالعمل کاهش مصرف خبر داد.

در هفته گذشته برق دست‌کم ۲۴۸ اداره و بانک «پرمصرف» در شهر مشهد نیز قطع شد.

پیشتر نیز اعلام شده بود برق شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ به دلیل ناترازی بین سطح تولید و مصرف، به صورت سهمیه‌ای تامین می‌شود.

گفته می‌شود در پی ثبت رکور‌دهای تاریخی در مصرف برق در کشور، طرح تعطیلی ادارات دولتی و خصوصی برای کنترل و مدیریت مصرف برق نیز به یکی از گزینه‌های اصلی دولت تبدیل شده است.

بحران انرژی در ایران در هفته‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان را در بسیاری از نقاط به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک دچار مشکل کرده است؛ از جمله در نورآباد ایرانشهر که هفته‌هاست اهالی آن از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند.

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهند شماری از ساکنان این روستا در روزهای گذشته به دلیل قطع آب به فرمانداری، اداره آب و فاضلاب و جهاد آب‌رسانی مراجعه کرده‌اند اما هیچ‌کس جوابگوی آن‌ها نیست.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.