موج جدید طوفان سیستان؛ ۷۶۹ نفر راهی بیمارستان‌ها شدند

شنبه, 24ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان، از ۲۱ تیر ماه تاکنون ۷۶۹ نفر از ساکنان پنج منطقه ایران راهی بیمارستان‌ها شده‌اند که ۷۱ نفرشان همچنان بستری هستند.

مجید محبی، مدیر‌کل ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان خبر داد که در پی موج جدید وزش باد از ۲۱ تیر تا صبح شنبه ۲۴ تیر، ۷۶۹ نفر از ساکنان پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ‏راهی بیمارستان و مراکز درمانی شده‌اند.

به گفته او، از این تعداد ۶۹۸ نفر به صورت سرپایی درمان و ۷۱ نفر بستری شدند و بیشترین مشکل مراجعان «تنفسی، قلبی و چشمی» بوده است.

این طوفان گردوخاک، سومین موج از وزش بادهای ۱۲۰ روزه در مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان و از ابتدای تیر تاکنون است.

باد ۱۲۰ روزه سیستان که از اواخر اردیبهشت شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد، سال‌هاست سلامتی مردم این منطقه را به خطر انداخته است.

طوفان‌های شن سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته به دلیل خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌های این منطقه به ویژه هیرمند، هامون و جازموریان، شدت بیشتری گرفته است.

به گزارش ایرنا، بیش‌ از ۲۰ سال از خشکی تالاب هامون و خشکسالی سیستان با در بر گرفتن پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز می‌گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

علاوه بر طوفان و وزش شدید گردوخاک، ساکنان استان سیستان و بلوچستان در هفته‌های گذشته با بحران کم‌آبی نیز مواجه بوده‌اند. از جمله در روستای نورآباد از توابع ایرانشهر که مردم چند هفته است به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

کمپین «فعالین بلوچ» که اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نیز با انتشار تصاویری خبر داد شهروندان به اداره آب و فاضلاب ایرانشهر مراجعه کرده اما متوجه شده‌اند مسوولان در محل کار خود حضور ندارند.

در روستای کلانی این استان هم مردم حدود سه ماه است از دسترسی به آب آشامیدنی محروم بوده و حتی آب‌رسانی با تانکر هم به دلیل خرابی جاده برای آنان انجام نمی‌شود.

با وجود سخنان اخیر علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، مبنی بر اینکه انتقال آب از دشت تهلاب می‌تواند بخشی از نیاز سیستان و بلوچستان را تامین کند اما تاکنون اقدامی جدی برای آب‌رسانی به برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان و رفع بحران کم‌آبی آن‌ها انجام نگرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.