آموزش الزامی زبان انگلیسی در مدارس ایران ممنوع شد

یکشنبه, 25ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

علی خامنه‌ای بارها علیه آموزش زبان انگلیسی در مدارس سخنرانی کرده است

علی خامنه‌ای بارها علیه آموزش زبان انگلیسی در مدارس سخنرانی کرده است

یک مقام وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد که از این پس، دانش‌آموزان ایرانی دیگر ملزم به یادگیری زبان انگلیسی نیستند، اما یادگیری زبان عربی همچنان اجباری است.

فاطمه رمضانی، دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش، روز یکشنبه ۲۵ تیر گفت: «دانش‌آموزان باید یک زبان خارجه را طی دوران تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم بخوانند اما این زبان الزاماً انگلیسی نیست.»

او افزود که دانش‌آموزان ایرانی می‌توانند به جای انگلیسی، زبان‌های فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، چینی و اسپانیایی و همچنین دروس تکمیلی عربی را انتخاب کنند.

خانم رمضانی درباره آموزش زبان عربی تأکید کرد که آموزش عربی «به عنوان زبان قرآن» در دوره اول و دوم متوسطه اجباری است.


بیشتر در این باره:

زبان چینی با امضای رئیسی به فهرست زبان‌های خارجی قابل آموزش در مدارس افزوده شد

اما این مقام وزارت آموزش و پرورش افزود که طبق مصوبه جدید شورای عالی این وزارتخانه، دانش‌آموزان می‌توانند علاوه بر درس اجباری زبان عربی، «با هدف ارتباط با افراد عرب‌زبان و تسلط بیشتر به مکالمه»، دروس اختیاری عربی را نیز انتخاب کنند.

در هفته‌های اخیر نیز رسانه‌های حکومتی مطالبی مربوط به تأکید قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، بر «لزوم» یاد گرفتن زبان گفتاری عربی توسط ایرانیان منتشر کرده‌اند.

خبر حذف الزام یادگیری زبان انگلیسی در مدارس ایران در حالی مخابره می‌شود که چند ماه پیش، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی از برنامه این نهاد دولتی برای کنارگذاشتن و تغییر محتوای کتاب‌های آموزشگاه‌های زبان خارجی «به‌دلیل انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از محتوای کتاب‌های درسی» خبر داده بود.

تغییر محتوای کتاب‌های درسی و همسوکردن آن‌ها با سیاست‌های تبلیغاتی حکومت، به‌دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چند سال اخیر به اجرا درآمده، اما نخستین بار است که پای این تغییرات به کتاب‌های زبان آموزشگاه‌های خصوصی زبان کشیده می‌شود.

با این حال علی خامنه‌ای نسبت به کلیت آموزش زبان انگلیسی هم موضع دارد، آنچنان‌که سال ۹۵ ضمن انتقاد از ترویج زبان انگلیسی در نهاد‌های آموزشی ایران گفته بود «اکنون کار به جایی رسیده که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.»

پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی را ممنوع اعلام کرد.

درپی این روند، زبان انگلیسی در برنامه درسی رسمی ایران برای ۶ سال دوره ابتدایی وجود ندارد و در سال‌های اخیر، برخی مقامات نظام نیز پیشنهاد داده‌ بودند به‌جای زبان انگلیسی، آموزش زبان‌های روسی و چینی و آلمانی در ایران حمایت و فراگیر شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.