تعطیلی مؤسسه گاج، پس از انتخاب شعری از فرخی یزدی در جریان اعتراضات سراسری

دوشنبه, 26ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

یکی از ساختمان‌های مؤسسه گاج

یکی از ساختمان‌های مؤسسه گاج

مؤسسه گاج، منتشرکننده کتاب‌های کمک‌درسی و کنکور، به دلیل آن چه «جهت‌گیری» در اعتراضات نام برده شده، تعطیل شده است. پیشتر رسانه‌ها از انتشار اشعار اعتراضی و انتقادی در یکی از آزمون‌های گاج خبر داده بودند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «موسسۀ آموزشی گاج در اغتشاشات پارسال سوالاتی برای دانش‌آموزان طرح کرده بود که جهت‌گیری و تحریک به‌ سمت اغتشاشات داشت و تعطیل شد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراضات مردمی به عنوان «اغتشاشات» و معترضان را نیز «اغتشاشگر» یا «آشوبگر» نام می‌برند.

احمد محمودزاده افزود که وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به رسانه‌های مختلف خواستار توقف تبلیغات موسسه گاج شده است.

آقای محمودزاده درباره جزئیات سؤالاتی که بر اساس آن موسسه گاج محکوم و تعطیل شده است، توضیحی نداد.

همچنین او توضیح نداد که از چه تاریخی فعالیت این مؤسسه ممنوع شده است.

هنوز مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی درباره تعطیلی این مؤسسه معروف کمک آموزشی توضیحی ارائه نکردند.

در آذرماه سال گذشته، روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی از موسسه گاج که در زمینه کتاب‌های کمک‌درسی و کنکور فعالیت می‌کند، به دلیل انتشار اشعار اعتراضی و انتقادی در یکی از آزمون‌هایش انتقاد کرد.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «کاسبان کنکور به شعر و ایران هم رحم نکردند»، نوشت که در آزمون جمعه ۱۸ آذرماه پارسال این موسسه برای پایه دوازدهم علوم انسانی، اشعاری «هدف‌دار و سیاه» انتخاب شده بود.

اشاره این روزنامه به اشعار محمد فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار مشهور و معترض دوران مشروطیت، بود.

در بخشی از شعری که گاج انتخاب کرده بود، آمده است: «در سایه استبداد پژمرده شد آزادی/ این گلبن نورس را بی‌ریشه نباید کرد/ ز انتخاب چو کاری نمی‌رود از پیش/ به پور کاوه بگو فکر انقلاب کند.»

در بخش دیگری از این شعر نیز به نام «ضحاک» اشاره شده که با آغاز دور تازه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، معترضان بارها علی خامنه‌ای را با این نام در شعارها مورد خطاب قرار داده‌اند.

در جریان اعتراضات سراسری پس از جان باختن مهسا امینی، مدارس ایران به ویژه مدارس دخترانه نیز یکی از کانون‌های اعتراضات بود.

مؤسسه گاج دارای سابقه‌ای نسبتا طولانی در انتشار کتاب‌های کمک آموزشی از پیش‌دبستانی تا کنکور است که علاوه بر انتشار کتاب، به برگزاری آزمون‌هایی برای آمادگی دانش‌آموزان برای کنکور نیز می‌پردازد.

مدیران این مؤسسه بارها از دست مقام‌های جمهوری اسلامی برای این فعالیت‌ها جایزه گرفته‌اند.

تعطیلی این نهاد خصوصی معروف در حالی است که پیشتر نیز در جریان اعتراضات سراسری، برخی از اصناف به دلیل حمایت از معترضان به ویژه حمایت از اعتصاب‌ها پلمب شدند.

در آذرماه پارسال، یکی از فروشگاه‌های کتاب نشر چشمه که زیر پل کریم‌خان تهران قرار دارد با حکم قضایی پلمپ شد.

نشر چشمه پیشتر در آستانه اعتصابات سراسری سه‌روزه در میانه آذرماه اعلام کرده بود که در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر به دلیل «انبارگردانی» تعطیل است.

همچنین بسیاری از هنرمندان به دلیل حمایت از اعتراضات، احضار، بازداشت، ممنوع الخروج یا از کار ممنوع شدند.

اوایل خرداد امسال، سه خواننده موسیقی پاپ اظهارات وزیر ارشاد جمهوری اسلامی که خبر منع فعالیت برخی خوانندگان پاپ را «جوسازی» خوانده بود، رد کردند.

پیش از آن، رسانه‌ها نوشتند که رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی از خوانندگان شناخته‌شده در ایران ممنوع‌الکار شده‌اند و برای صادقی و مقاره محدودیت خروج از کشور هم وضع شده است.

علاوه بر این، محدودیت‌ها در نهادهای آموزشی نیز تشدید شد.

علاوه بر فشار بر آموزگاران، در دانشگاه‌ها نیز بسیاری از دانشجویان به دلیل شرکت در اعتراضات، با حکم‌های انضباطی سنگین مواجه شدند.

در آستانه اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، فشارهای حکومت علیه حق آزادی پوشش زنان و دختران افزایش یافته و از روز دوشنبه نیز رسما فعالیت دوباره گشت ارشاد اعلام شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.