رضا ضراب، زنجیر طلایی میان اردوغان و خامنه ای

جمعه, 16ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی- فرانسه

ماجرای رضا ضراب، عامل پولشویی جمهوری اسلامی در ترکیه، مدتی است به نشریات خارجی نیز کشیده شده است. نشریه فرانسوی و تخصصی جهان اطلاعات، که از پشت پرده ها و مسائل اطلاعاتی و امنیتی سخن می گوید نوشت: « رضا ضراب زنجیر طلایی میان اردوغان نخست وزیر ترکیه و خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی می باشد. جهان اطلاعات افزود؛ اردوغان؛ این ماجرا را زیر سر شبکه، فتح الله گولن، می داند.»

فتح الله گولن، واعظ ثروتمند، مدرس علوم اخلاق و الهیات،اهل ترکیه و هم اکنون ساکن آمریکا می باشد. گولن، جنبشی در ترکیه ایجاد کرده که شامل مدارس، دانشگاه ها، موسسات کار آموزی حرفه ای، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی است. او به نوعی نسخه پیشرفته اسلام با عنوان “اسلام آناتولیایی” باور دارد. گولن، الگوی اسلام باورمند به مدارا و تسامح را ازشیخ سعید نورسی،شافعی مذهب، ملقب به؛ بدیع الزمان، (۱۹۶۰-۱۸۷۸) به عاریت گرفته است. اسلامی که در دوران کنونی مورد پسند غربی ها می باشد.

نشریه جهان اطلاعات؛ شبکه پولشویی، جعل اسناد، قاچاق و مبادلات شمش های طلا ،میان جمهوری اسلامی و ترکیه را پیچیده توصیف می کند و می نویسد؛« رضا ضراب، تاکنون به پرسش های بازجویان پاسخ نداده است. اردوغان ،دادستان پرونده را به دلیل نزدیک بودن به شبکه فتح الله گولن، از این مسئولیت بر کنار کرد.»

چند روز پیش نشریات ترکیه گزارش دادند؛ رضا ضراب به دلیل بیماری، موقتاً از زندان آزاد شده است. آزادی رضا ضراب در پی دیدار ماه گذشته اردوغان از ایران و ملاقات وی باعلی خامنه ای صورت گرفت. به نظر می رسد نزدیکان اردوغان و خامنه ای حلقه های این زنجیر طلایی باشند.

به گزارش منابع ترک، رضا ضراب، هنگام اخذ ملیّت ترک، در سال ۲۰۰۸، میلادی، نام فامیل خود را به صراف! (Riza Sarraf) تغییر داده است و در ترکیه با نام ریضا صراف! شناخته می شود. رضا ضراب، ملیّت جمهوری آذربایجان را هم به دست آورده است.

ضراب، در سال ۲۰۱۰، میلادی، به اتفاق برادرش ، محمد و پدرش حسین، یک شرکت بین المللی به نام (Royal Holding AS) یا شرکت « سرمایه گذاری سلطنتی » به راه انداخته و خود رضا، رئیس و مدیر عامل این شرکت می باشد. رویال هولدینگ، در زمینه های حمل و نقل دریایی، خریدو فروش طلا فعالیت می کند. حسین ضراب، پدر رضا، مالک چند شرکت صرافی؛ تبدیل ارز و فروش شمش و سکه طلا می باشد. بخش بزرگ این صرافی ها در دو شرکت صرافی؛ السالم و النفیس در دوبی و شرکت سفیر گلد، که در زمینه خرید و فروش طلا فعالیت می کند.

پرداخت رشوه و خرید چند تن از وزراء و مسئولین ترک از راه واگذاری سهام کمپانی (Royal Holding AS) انجام می شده است.
پنجم مارس ۲۰۱۴برای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.