گمرک چین از نصف شدن صادرات ایران به این کشور خبر داد

شنبه, 31ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

دِپوی نفت خام در استان شاندونگ چین

دِپوی نفت خام در استان شاندونگ چین

گمرک چین در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود خبر داد که واردات این کشور از ایران طی شش ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش که در سایت گمرک چین منتشر شده، کل صادرات ایران به این کشور در نیمه ابتدایی امسال ۲.۲ میلیارد دلار بوده که ۴۶ درصد کمتر از دوره مشابه پارسال است.

چین از ابتدای سال ۲۰۲۰ و تشدید سخت‌گیری‌های آمریکا برای ناقضان تحریم‌های ایران، نفت جمهوری اسلامی را از طریق واسطه‌ها، خصوصا دلالان مالزی و با تخفیف‌های گسترده خریداری می‌کند و این آمارها در گزارش‌های گمرکی لحاظ نمی‌شود.

بدین ترتیب در واقع، آن چه آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد، صادرات غیرنفتی ایران به چین در نیمه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه پارسال است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته همواره چین را به عنوان شریکی مطمئن در واردات نفتی و غیرنفتی کشور تلقی کرده و انتظار جهش چشمگیر در صادرات به چین را داشته است.

آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد به‌رغم سقوط سهمگین واردات از ایران، برعکس، صادرات چین به ایران در دوره یاد شده ۳۰ درصد رشد داشته و به پنج میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار اوج گرفته است.

بدین ترتیب، صادرات چین به ایران تقریبا ۲.۵ برابر وارداتش از ایران بوده که این ناترازی در تجارت خارجی میان دو کشور بی‌سابقه است.

آمارهای وزارت اقتصاد هند، دومین شریک تجاری بزرگ ایران در شرق آسیا، نیز نشان می‌دهد وارداتش از ایران در پنج ماه ابتدایی امسال شش درصد افت داشته و به رقم بسیار نازل ۲۷۲ میلیون دلار سقوط کرده است.

با استفاده از گزارش گمرک چین، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.