تعمیق فقر در ایران؛ یک نماینده مجلس: فقر به جمهوری اسلامی ربطی ندارد

جمعه, 6ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

آرشیو

آرشیو

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه پنجم مرداد، ایران و ایرانیان را «ثروتمندان بالقوه» دانست و گفت که فقر این روزهای مردم، به نظام جمهوری اسلامی ربطی ندارد.

به گزارش برخی از رسانه ها در ایران، فریدون عباسی در مورد انتقاد شماری از نمایندگان مجلس از وضعیت اقتصادی و شرایط بحرانی زندگی مردم گفت: «بیان کمبودها با نشان دادن اینکه ما فقیر و محروم هستیم، متفاوت است.»

او در سخنان خود، مقصر فقر را «جنگ اقتصادی دشمن» دانست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس، جنگ اقتصادی فعلی را مشابه جنگ ایران و عراق دانست و افزود: باید داشته ها و نقاط قوت کشور را با صدای بلند اعلام کنیم و «لزومی ندارد که بخواهیم ضعف ها را فریاد بزنیم.»

وی عنوان کرد که همه دولت های مختلف در جمهوری اسلامی تلاش کردند تا مشکلات رفاهی مردم حل شود و مردم با سطح رفاه مناسب زندگی کنند.

 

این سخنان در شرایطی ابراز شدند شماری از فعالان کارگری روز پنجشنبه همزمان با ادامه افزایش هزینه های معیشتی و اقلام خوراکی در سال جاری، خواستار افزایش دستمزد کارگران و تشکیل جلسه شورای عالی کار شدند.

حسن موسیوند، دبیر خانه کارگر لرستان، با تاکید بر ناتوانی دولت در کاهش نرخ تورم، وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان را «سخت» توصیف کرد و گفت که «کارگران برای خرید اساسی ترین نیازهای خود با مشکل مواجه هستند.»

مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در تیر ماه سال جاری را حدود ۶۷ درصد اعلام کرده است. با این همه، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله غلامرضا نوری قزلجه، تورم واقعی را ۱۲۰ درصد ذکر کرده اند.

عیدعلی کریمی، دبیر خانه گارگر قزوین نیز گفت که تهیه «سه کیلو گوشت و پنج کیلو مرغ، معادل یک چهارم حقوق ماهانه یک کارگر» است.

بررسی های صدای آمریکا از گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار، از وخامت اقتصادی جامعه روستایی در ایران حکایت دارد و تورم سالانه این بخش در تیرماه نزدیک به ۵۲ درصد بوده است. بر اساس محاسبات این مرکز دولتی، تورم سالانه برای شهرنشینان ۴۶.۸ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، تورم خوراکی ها در تیر ماه، ۶۷ درصد بوده است. در بین خوراکی ها نیز تورم گوشت قرمز و ماکیان با تورم ۸۶ درصدی پیشتاز هستند.

بررسی ها همچنین نشان می دهد در دوره یک ساله منتهی به تیرماه، تورم گروه لبنیات و تخم مرغ به عنوان یکی از مهمترین اقلام مصرفی روزانه مردم، ۷۱.۵ درصد بوده است.

در این گزارش، انواع روغن های خوراکی با تورم ۱۴۵ درصدی، به عنوان رکوردار تورم سالانه معرفی شده است. نکته جالب توجه دیگر، تورم نان و غلات است که با تورم ۵۸.۳ درصدی همراه بوده و نشان دهنده حرکت خزنده قیمت ها در این بخش است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.