مهاجرت گسترده معلمان از استان‌های مرزی ایران در شرایط کمبود معلم

یکشنبه, 8ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

یک رسانه در ایران از مهاجرت گسترده معلمان از استان‌های مرزی خبر داد و نوشت به عنوان نمونه، در استان سیستان و بلوچستان، بر اساس آمارهای رسمی، بیش از دو هزار و ۳۰۰ معلم غیربومی تقاضای انتقال به استان‌های مرکزی را کرده‌اند.

روزنامه «پیام ما» در شماره روز یکشنبه هشتم مرداد خود گزارشی را درباره کمبود معلم در استان‌های مرزی ایران منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، با وجود آزمون‌های استخدامی سالانه آموزش و پرورش، همچنان استان‌های زیادی کمبود معلم دارند.

این گزارش به نقل از مقام‌های حکومتی، از کمبود ۳۰۰ هزار معلم و بازنشستگی هرساله ۱۰۰ هزار معلم خبر داده است.

همچنین به استناد آمار رسانه‌ها، سیستان ‌و ‌بلوچستان ۱۲ هزار معلم کم دارد، استان فارس ۱۰ هزار و ۳۰۰ نیرو کردستان ۳ هزار ۴۶ و یزد نیز هزار و ۱۰۰ معلم کم دارد.

این آمارها نشان می‌دهد که کمبود معلم فقط به استان‌های مرزی محدود نیست، گرچه وضعیت در این استان‌ها وخیم‌تر است.

پیام ما نوشت مقام‌های آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی خود، بازنشستگان را دوباره به کار گرفته‌اند.

اما در این شرایط، نمایندگان مجلس، سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را عامل اصلی این کمبود نیرو می‌دانند.

بر اساس گزارش این روزنامه، عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر اخیرا در نشست علنی مجلس خالی بودن کلاس‌های درس در مناطق کم‌برخوردار از معلم را تایید کرد و عامل آن را اختصاص سهمیه‌های اندک به این استان اعلام کرد.

او گفت: «از ۲۲ هزار نفر سهمیه کل کشور فقط ۳۶۹ نفر اختصاص داده شده که بر اساس قانون جوانی جمعیت نصف بیشتر این سهمیه از مناطق دیگر استان‌ها پذیرفته و با استناد به همین قانون به استان‌های دیگر انتقالی می‌گیرند.»

همچنین میثم لطیفی، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به ایسنا گفته است: «در سال جاری برای جبران کمبودهای نیروی انسانی آموزگاری احتمالا در برخی از استان‌ها آزمون مجدد برگزار کنیم. اگر سازمان سنجش این آمادگی را داشته باشد، آزمون استخدامی آموزگاری در زمستان آینده برگزار خواهد شد تا کسری‌ها جبران شود.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی برای استخدام معلمان در ایران گزینش‌های سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کند و پیشتر علی مهاجر، معاون استاندار گلستان، با اشاره به کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: «نباید به خاطر کمبود معلم، افرادی که اهلیت ندارند را در سیستم آموزش و پرورش وارد کنیم.» 

«پیام ما» نوشت که تلاش‌هایش برای دسترسی به آمار میزان کل نقل و انتقالات معلمان از مناطق کم‌برخوردار از سوی سرپرست امور اداری استخدامی آموزش و پرورش کشور بی‌نتیجه مانده است.

اما فقط سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در این بحران آموزشی موثر نیست؛ ناکارآمدی حکومت در حل بحران‌های محیط زیستی نیز به این بحران دامن زده است.

پیام ما بر اساس اظهارات فعالان اجتماعی گزارش داده بیشتر استان‌های مرزی که به عنوان منطقه کم‌برخوردار به حساب می‌آیند با مساله تقاضای گسترده انتقالی معلم‌ها روبه‌رو هستند.

یک منبع آگاه در اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان به این نشریه گفت: «در خوزستان به علت شرایط اقلیمی سخت، ریزگردها و مهاجرت‌های داخلی خیلی‌ها از استان می‌روند. امسال ما ۶۰۰ نفر متقاضی انتقالی به خارج از استان داشتیم اما در مقابل فقط ۴ نفر متقاضی ورودی به استان بودند. به بیان دیگر رسماً تراز ورودی نقل و انتقالات ما منفی است.»

این در حالی است که مسعود حمیدی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان تابستان پارسال از کمبود ۱۰ هزار معلم و نیروی انسانی در این استان خبر داده بود.

همچنین محمد مولوی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده آبادان در ۳۰ خرداد سال جاری به ایرنا گفته بود: «پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی آینده، آبادان با کمبود ۶۰۰ معلم روبه‌رو خواهد بود. ضمن اینکه تنها در زمینه مدیران آموزشگاه‌ها نیز ۲۰ مدیر و ۱۶۰ آموزگار بازنشسته خواهند شد.»

کمبود معلم در ایران در حالی است که در سال‌های اخیر معلمان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی نسبت به وضعیت صنفی و معیشتی خود اعتراض کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی با بازداشت فعالان صنفی معلمان همواره در تلاش برای سرکوب اعتراضات معلمان بوده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.