آوارگی صدها نفر پس از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، افزایش خطر حمله تمساح‌ها به مردم

دوشنبه, 9ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان دست‌کم ۴۱۴ نفر بی‌خانمان شده‌اند و رسانه‌های ایران از خطر ورود تمساح‌ها به زیستگاه‌های انسانی به دلیل طغیان رودخانه‌ها خبر دادند.

بابک محمودی سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر روز دوشنبه نهم مرداد اعلام کرد که در پی وقوع سیل در استان سیستان‌ و بلوچستان ۴۱۴ نفر طی شبانه‌روز گذشته در سه شهرستان نیک‌شهر، فنوج و سرباز و ۳۱ روستا اسکان اضطراری شدند.

شهرام مبارکی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت که براثر بارندگی‌های چند روز اخیر پنج مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان بسته شد.

از این میان، بر اساس گزارش‌ها، چهار مسیر تا صبح روز دوشنبه بازگشایی شد.

بارش سنگین باران و توفان در شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان از روز یکشنبه باعث جاری شدن سیلاب بی‌سابقه‌ای شده که خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی فنوج پیشتر گفته که در روزهای اخیر، ۹۰۰ نخل بارور این شهرستان تخریب شدند و خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌‌ها ریزش شدید داشته‌اند.

همچنین روز دوشنبه محمدرضا علیمرادی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت که با توجه به طغیان رودخانه‌ها، گاندوها (تمساح‌های پوزه‌کوتاه) به حاشیه رودخانه‌ها و زیستگاه‌های انسانی جابجا می‌شوند.

او به مردم هشدار داد که در نزدیکی به آبگیرها و هوتک‌ها مراقب خطر حمله تمساح‌ها باشند.

علیمرادی گفت: «شهروندان نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد است خودداری کنند.»

او افزود: «با وجود وسعت بسیار زیاد زیستگاه تمساح پوزه‌کوتاه و عدم امکان حصارکشی و ایجاد محدودیت، علاوه بر نصب تابلوهای جدید هشداردهنده و گشت و کنترل مداوم همیاران و محیط‌بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در روش‌های گوناگون در منطقه اجرا شده؛ اما متاسفانه بی‌احتیاطی و عدم توجه به علائم هشداردهنده گاهی موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود.»

تاکنون بارها گزارش‌هایی از حمله گاندوها به مردم در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در زمان برداشت آب از آبگیرها منتشر شده است.

چندی پیش، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس با اشاره به اینکه بی‌آبی در سیستان و بلوچستان تنها بخشی از مشکلات این استان است، گفت: «تراژدی کمبود امکانات در سیستان و بلوچستان امروز از بی‌آبی و قطع دست فرزندانمان توسط گاندو به مرگ کودکان به دلیل کمبود امکانات رسیده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.