۱۳ زندانی در ایران در دو روز اعدام شدند؛ اجرای حکم با وجود ابهامات قانونی

سه شنبه, 10ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

در ۴۸ ساعت گذشته حکم اعدام دست‌کم ۱۳ تن در زندان‌های ایران اجرا شد که ۱۱ نفرشان بلوچ، یک نفر اهل بهبهان و یک نفر نیز تبعه افغانستان بود. اجرای این احکام در حالی رخ داد که به گزارش «حال‌وش»، موارد مشترکی از «نقض قانون و ابهامات روال قضایی» در پرونده بسیاری از آنان وجود داشت.

به گزارش شبکه حقوق بشر هه‌نگاو، زندانی اهل بهبهان که روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در زندان شیبان اهواز اعدام شد، مهدی بابلی بهمئی نام دارد که پیشتر به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود.

علاوه بر این مورد، گروه رسانه‌ای حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، خبر داد که طی دو روز اخیر دست‌کم ۱۱ شهروند بلوچ و یک تبعه افغانستان در زندان‌های زاهدان، زابل و بیرجند اعدام شده‌اند.

بیدالله گرگیج ۴۳ ساله، شهسوار شهریاری (پلنگی) ۵۳ ساله، محمد ارباب ۳۰ ساله، اسدالله امینی ۳۲ ساله، سعید براهویی (معروف به عارف) ۳۸ ساله، علی براهویی (معروف به خان محمد) ۳۹ ساله، خدارحم محمدانی (معروف به لطیف) ۵۵ ساله، فرهاد بادروزه (نارویی)، حسین گمشادزهی ۷۲ ساله، یوسف کلبالی ۳۰ ساله و نیز یک تبعه افغانستان به نام مسعود اسحاق‌زهی طی روزهای هشتم،‌ نهم و دهم مرداد به دار آویخته شده‌اند.

حال‌وش با اتکای به جزییات نحوه اجرای احکام اعدام، تاکید کرد که موارد مشترکی از «نقض قانون و ابهامات روال قضایی» در مورد این افراد مشهود بوده است.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از زندانیان با خانواده خود ملاقات آخر را انجام نداده‌اند و خانواده، صرفا برای تحویل گرفتن پیکر بستگان خود به زندان فرا خوانده شده‌اند.

سه تن از این محکومان برای اجرای حکم از زندان محل سکونت خود به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده‌اند و دست‌کم یک نفر از آن‌ها با وجود «دستور قاضی بابت تخصیص دریافت یک درجه تخفیف» اعدام شده است.

«محرم» در تقویم اسلامی به‌ عنوان «ماه حرام» شناخته می‌شود و به همین دلیل پیش از این اعدام‌ها در این ماه روندی نزولی‌ پیدا می‌کرد اما به گفته حال‌وش در ماه محرم امسال اعدام‌هایی به شکل دسته‌جمعی اجرا شده است.

این رسانه همچنین درباره «روند افزایشی اعدام شهروندان بلوچ» در پی «سکوت جامعه، کشورهای قدرتمند، مجامع بین‌المللی و رسانه‌های پرمخاطب» اظهار نگرانی کرد.

اعدام این ۱۳ شهروند در حالی رخ داده که بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در طول ماه ژوییه یعنی از ۱۰ تیر تا ۹ مرداد، حکم اعدام دست‌کم ۶۱ زندانی در ایران اجرا شده است.

از این فهرست چهار زندانی «زن» و چهار نفر هم تبعه افغانستان بودند.

همچنین در این مدت حکم اعدام چهار زندانی در ملاءعام اجرا شده است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم پیشتر در گزارش سالانه خود یادآور شد در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۶۱۷ شهروند از جمله شش «کودک-مجرم» اعدام شدند که اجرای حکم دو نفر از آن‌ها در «ملاءعام» بوده است.

اجرای احکام اعدام در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۸۰ درصد افزایش یافت و در سال جاری نیز روند اعدام زندانیان سرعت و شتاب بیشتری گرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.