گسترده‌تر شدن آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان بر اثر وزش باد؛ «جهنمی در شمال زاگرس»

شنبه, 14ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

روزنامه «پیام ما» در گزارشی به وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان پرداخت و نوشت «شمال زاگرس جهنم شد». به گفته مقام‌های استانی کردستان در روز شنبه ۱۴ مرداد، با اینکه این آتش‌سوزی از ظهر جمعه تا حدی مهار شده بود اما وزش باد، بار دیگر آتش را شعله‌ور کرده است.

پیام ما در گزارش خود نوشت: «اینجا جهنم شده،‌ بدجور دارد می‌سوزد؛ جهنم و سوختنی که جمال قادری، عضو انجمن سبز چیا از آن صحبت می‌کند، به درختان زاگرس در شمال‌ غرب ایران مربوط می‌شود.»

به گفته قادری، از ابتدای سال جاری تا روز جمعه ۱۳ مرداد، بیش از ۱۲۰ مورد آتش‌سوزی در منطقه اتفاق افتاده اما در دو هفته اخیر حجم آتش‌‌سوزی‌ها «غیرقابل تصور» بوده است.

با وجود تعدد آتش‌سوزی‌ها، تاکنون برآورد دقیقی از وسعت جنگل‌های سوخته اعلام نشده است اما به گفته عضو انجمن سبز چیا، پیش از این و در یک مورد از آتش‌سوزی‌ها، «۲۴۰ هکتار جنگل سوخت و در موردی دیگر ۱۸۸ هکتار».

وسعت آتش‌سوزی در مناطق نزدیک به مرز در روزهای اخیر بزرگ‌تر از موارد قبلی است.

قادری به پیام ما گفته است: «بارندگی‌‌ها باعث شد پوشش گیاهی انبوه شود،‌ گرمای هوا منطقه را مستعد آتش‌سوزی کرد و باد زیادی که این روزها می‌وزد باعث شده گستره منطقه حریق بیشتر و کنترل سخت شود.»

خبرگزاری فارس نیز روز شنبه درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان به نقل از اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نوشت: «از ظهر دیروز آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان تا حدودی مهار شده بود اما به‌دلیل وزش باد، آتش‌ بار دیگر آغاز شد.»

به گفته او با وجود اینکه «یک دستگاه بالگرد مرتب عملیات انجام می‌دهد» در یک نقطه همچنان شاهد آتش‌سوزی هستیم.

آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های مریوان از ظهر روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد آغاز و به تدریج سطح آن گسترده شد.

سعید کریمی، مدیر‌‌کل مدیریت بحران استانداری کردستان روز جمعه ۱۳ مرداد گفت که این آتش‌سوزی در جنگل‌های سه روستای مرزی «گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد» مریوان در جریان است که به دلیل وسعت بسیار بالا و کوهستانی، شیب‌دار و صعب‌العبور بودن منطقه، اطفای آن با مشکلاتی روبه‌روست.

این مقام دولتی با اشاره به اینکه در این منطقه خطرات مهمات (مین) عمل‌ نشده و باقی‌مانده از زمان جنگ میان ایران و عراق نیز وجود دارد، افزود: «امروز چندین انفجار صورت گرفت و جدا از گرمای شدید هوا، منطقه از این حیث مقداری ناامن است.»

انجمن سبز چیا هم که یک انجمن غیردولتی است، روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: «علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی اعضای انجمن سبز چیا و داوطلبان مردمی، به دلیل حجم وسیع و گسترده آتش جنگل‌های “ده‌ره‌و‌ه‌ران” این آتش به سمت جنگل‌های روستای “هه‌نجیران” پیش می‌رود.»

هنوز علت آتش‌سوزی‌های اخیر رسما اعلام نشده است اما نهادهای امنیتی و افراد سودجو در این مورد در مظان اتهام هستند. از جمله گفته می‌شود سپاه برای ممانعت از مخفی شدن افراد و گروه‌هایی که از سوی جمهوری اسلامی «تروریست» خوانده می‌شوند، دست به آتش زدن جنگل‌های این منطقه می‌زند.

این اولین بار نیست که جنگل‌ها در استان کردستان آتش می‌گیرند یا آتش زده می‌شوند.

سه سال پیش نیز بخش‌هایی از جنگل‌های زاگرس در محدوده کوه کوسالان در شهرستان سروآباد در استان کردستان در آتش سوختند.

در آن زمان خبرگزاری ایرنا به نقل از شاهدان محلی نوشت این آتش‌سوزی‌ «عمدی» بوده و آتش به وسیله فردی افروخته شده که «با موتورسیکلت به این منطقه رفته و بیش از ۱۵ هکتار جنگل‌های این منطقه» را آتش زده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.