ابهام در آمار سوخت‌بران جان‌باخته در سیل بلوچستان؛ مقامات: سیلی آمده و تعدادی فوت شده‌اند

چهارشنبه, 18ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در سیل ابتدای مردادماه جاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان «حداقل ده سوخت‌بر» جان باخته‌اند، اما با گذشت دو هفته هنوز «تعدادی از جنازه‌ها پیدا نشده‌» و آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، در گزارشی با بیان این که هنوز آمار سوخت‌بران جان‌باخته در این سیل مشخص نیست نوشت که مقامات محلی استان ابتدا خبر را تکذیب کردند، اما پس از آن اعلام می‌کنند: «بله درست است، سیلی آمده است و تعدادی فوت شده‌اند.»

در این گزارش با اشاره به راه پرخطر سوخت‌بران در جنوب استان سیستان و بلوچستان آمده که در سیل ششم و هفتم مردادماه جاری «حدود ۲۰۰ خودرو» بر اثر سیل به دره‌ها سقوط کرده‌اند.

پیش از این سایت حال‌وش که در زمینه حقوق مردم بلوچستان فعالیت دارد نوشته بود که بر اثر بارندگی و سیلاب در ابتدای مرداد سال جاری «دست‌کم ۲۰ سوخت‌بر کشته و ناپدید شدند و ده‌ها خودرو سوخت‌بران در سیلاب به طور کامل از بین رفته‌اند».

بارندگی‌های شدید موسمی حدود دو هفته پیش در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی شد.

استانداری سیستان و بلوچستان میزان خسارت سیل اخیر در جنوب این استان را بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و از ادامه مسدود بودن راه ارتباطی «۴۲ روستا» خبر داد.

ایلنا در گزارش روز چهارشنبه خود از قول بازماندگان سیل نوشت: «امدادرسانی در کار نیست، تلاشی برای پیدا کردن مصدومان نمی‌شود و اجساد به حال خود رها شده، حتی خبری از سگ زنده‌یاب نیست.»

این خبرگزاری به نقل از یکی از شهروندانی که دو خودروی خود را برای سوخت‌بری کرایه می‌داده و اکنون آنها را از دست داده نوشت که «روز حادثه و روزهای بعد» هیچ امدادرسانی از سمت مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی صورت نگرفته و برای بیرون کشیدن لاشه خودروها نیز جرثقیلی در اختیار آن‌ها قرار داده نشده است.

این شهروند بلوچ در ادامه با اشاره به این که اگر به جادهٔ مورد استفاده سوخت‌برها رسیدگی می‌شد، این اتفاق رخ نمی‌داد گفته است:‌ «هر وقت اعتراض می‌کنیم می‌گویند خدا را شکر کنید که همین راه را به رویتان نبسته‌ایم.»

یکی از زنانی که همسر خود را در این حادثه از دست‌داده نیز با بیان اینکه مقامات جمهوری اسلامی «ما را به رسمیت نمی‌شناسند» در این زمینه گفت: «انگار سوخت‌بران جزو شهروندان نیستند.»

به دلیل تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی همچون گازوئیل، بنزین و نفت سفید در ایران نسبت به کشورهای هم‌مرز در برخی از مناطق ایران از جمله مناطق بلوچ‌نشین کسب و کاری به نام «سوخت‌فروشی» یا «سوخت‌بری» شکل گرفته است.

به دلیل فقر و نبودن کار در این منطقه از ایران، بسیاری از جوانان به این کار روی می‌آورند؛کاری با مخاطرات فراوان، از جمله سوختگی ناشی از انفجار خودروی سوخت‌بر.

حکومت، خرید و فروش سوخت خارج از سیستم دولتی را قاچاق می‌داند و با آن برخورد می‌کند. این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها بیشترین قاچاق سوخت در مناطق مرزی ایران توسط شرکت‌های نفتی و نهادهای نظامی صورت می‌گیرد.

با استفاده از گزارش‌های خبری حال‌وش، ایلنا و رادیوفردا/پ. م./ ف. دو.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.