نماینده مجلس: پول‌های آزاد شده از کره جنوبی «پیش‌خور» شده است

دوشنبه, 23ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

نماینده مجلس: پول‌های آزاد شده از کره جنوبی «پیش‌خور» شده است

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفته منابع آزاد شده ایران از کره جنوبی در «ساخت و ساز و منابع دولت» تاثیری نخواهد داشت چون این  منابع توسط دولت قبل «پیش‌خور» شده است.

امیرآبادی، روز دوشنبه ۲۳ مرداد، مدعی شد که قبلاً بانک مرکزی ما به ازای ۶ میلیارد دلار منابع آزاد شده ایران از کره جنوبی را  پول چاپ کرده و در اختیار دولت قبل قرار داده و دولت قبل هم در مخارج خودش محاسبه و مصرف کرده است.

بر اساس توافق روزهای گذشته جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا، قرار است پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران آزاد شده و در مقابل ایالات متحده نیز اجازه دهد، بدهی مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی آزاد شوند.

میزان این بدهی که مربوط به فروش نفت ایران در دهه ۹۰ شمسی است ۷ میلیارد دلار بود اما روز ۲۱ مرداد، محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران اعتراف کرد که مبلغ این بدهی به دلیل کاهش ارزش پول کره جنوبی، به میزان یک میلیارد دلار کاهش یافته است. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، امروز اعلام کرد که دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شده است.

امیرعبداللهیان گفت به دلیل اینکه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار دارایی توسط کره جنوبی، «شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد» قرار شد این دارایی در چند مرحله منتقل شود.

او زمان انتقال این مبلغ را روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد، اما نامی از بانک یا کشوری که این پول به آن منتقل شده نبرد.

امیرعبداللهیان گفت: «تبدیل این مبلغ به یورو شدن یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود.»

ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است که منابع ایران در کره جنوبی تحت نظارت دقیق خزانه‌داری آمریکا از حساب خارج و تنها برای مصارفی انسان‌دوستانه و در چارچوب تحریم‌ها قابل استفاده‌ خواهد بود.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.