آلن ایر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا : “فردین بازی” در نیار لطفاً!

پنجشنبه, 22ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

alan_eyre

این آقای آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجۀ امریکا هم مرد جالبی است. او چند روز پیش در صفحۀ شخصی اش سؤالی را از ایرانیان پرسیده است. پرسش او این است:

«سلام بر همه شما – مثل اینکه بار دیگر دانش لغوی‌ام ناکافی در آمد: این اصطلاح «فردین بازی» یعنی چه؟»

پر واضح است که آلن ایر هم زبان فارسی را خیلی خوب بلد است و هم در فرهنگ ایران و فرهنگ عامۀ ایرانیان مطالعات عمیقی دارد. او که همۀ شعرای معروف ایران را هم خوب می شناسد و شعرهای معروف شان را حفظ است؛ از این توانایی خودش در آشنایی کامل با زبان فارسی و اصطلاحات فرهنگ عامه استفاده می کند و هر از چندی سؤالاتی از نوع پرسش بالا را مطرح می کند. البته نه بقصد گرفتن پاسخ و بقول خودش تکمیل فهم خودش از فرهنگ زبان و ادبیات فولکلور ایرانیان؛ بلکه به این دلیل که هر کدام از سؤالاتش را مربوط کند به یکی از رفتارهای خوب یا بد ایرانیان و پیغام دیپلماتیک بفرستد.

در مورد سؤال “فردین بازی” یعنی چه؟ ِآلن ایر هم این قاعده صادق است؛ و او با طرح این پرسش در حقیقت تیتر مطلب مرا منظور داشته است و خطابش به آیت الله خامنه ای و گروه تندروان حامی اش است. به این معنا که حالا که بهر دلیل تن به تسلیم و مذاکره داده اید؛ دیگر این شاخه شانه کشیدن های الکی و اداهای فردین بازی گاه بگاهتان خیلی تابلو است و بهتر است بی خودی زور نزنید و آبرو ریزی نکنید. چون ناگفته می دانید که فردین بازی را به کسی می گویند که ضعیف است اما ادای شادروان محمدعلی فردین بزن بهادر در فیلم های قبل از انقلابش را در می آورد. بعبارت دیگر خالی بندی همان فردین بازی است که در ورژن فاخرترش به آن “من آنم که رستم بود پهلوان” هم می گوییم. یا…هو

بعد از تصحیح: این مطلب کوتاه را فقط برای تبلیغ تیترش نوشتم و نشان دادن موضع دولت امریکا به دادار دودور خامنه ای. زیرا اگرچه خامنه ای مانعی نمی بیند که هر صفت و هر توهینی را نسبت به غرب و بویژه امریکا برزبان بیاورد؛ اما دنیای مدرن نمی تواند مستقیم و در تریبون های رسمی حملات شخصی با استفاده از واژه های توهین آمیز بکند.

از: سایت دلقک ایرانی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

یک نظر

  1. برای شیر فهم شدن آقای آلن این را هم اضافه کنید که معادل امریکایی فردین بازی همان رامبوی خودتان است.