ممنوعیت تماس و ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت هاشم خواستار

جمعه, 27ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. آقای خواستار که با مشکلات پزشکی و عدم رسیدگی درمانی مناسب مواجه بوده، طی روزهای اخیرا ممنوع الملاقات و تماس تلفنی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد ممنوع الملاقات و تماس شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در این خصوص گفت: “روز چهارشنبه بیست و پنجم مردادماه ۱۴۰۲، خانواده آقای خواستار به زندان مراجعه کردند که از ملاقات خانواده با او جلوگیری به عمل آمد. مسئولان زندان به آنها اطلاع گفتند که وی از ملاقات و تماس تلفنی محروم است.”

این منبع مطلع ضمن بیان اینکه “ممنوعیت تماس و ملاقات آقای خواستار به دلیل نوشتن نامه ای از زندان به مناسبت فوت وکیل وی و انتشار آن صورت گرفته است” در ادامه افزود: “آقای خواستار هم اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان بسر میبرد، امری که افزایش نگرانی های نزدیکان و خانواده وی را به همراه داشته است.”

به گفته این منبع مطلع، “آقای خواستار از بیماری سیاتیک و فشار خون رنج میبرد و علیرغم اخطارهای مسئولان بهداری، وی کماکان از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است.”

در تیرماه سال جاری آقای خواستار از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط دادگاه انقلاب مشهد به دو سال و شش ماه حبس محکوم شد.

هاشم خواستار در تاریخ ۲۰ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای خواستار بهمن‌ماه ۹۸ در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. گفته می‌شود موارد اتهامی از جمله “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” علیه وی در کیفرخواست صادر شد. آقای خواستار نهایتا توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۶ سال حبس، ۲ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

در اواسط مردادماه ۹۸ نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.