۸۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور از ایران رفتند؛ برترهای امسال هم به دنبال مهاجرت

دوشنبه, 30ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

مهاجرت رتبه‌های برتر کنکور

مهاجرت رتبه‌های برتر کنکور

براساس پژوهشی که درباره مهاجرت رتبه‌های برتر رشته ریاضی و فیزیک در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ صورت گرفته همه ۱۰ رتبه برتر سال‌های ۸۷ و ۸۸ رشته ریاضی و فیزیک از ایران رفته‌اند و رتبه‌های برتر سال ۱۴۰۲ نیز به دنبال مهاجرت هستند.

خبرگزاری «رکنا» گزارشی ویدئویی از رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۲ منتشر کرده که نشان می‌دهد اکثریت رتبه‌های برتر با تشویق خانواده به دنبال مهاجرت هستند.

این خبرگزاری در توصیف فضای گردهمایی رتبه‌های برتر نوشته است که «معدود افرادی بودند که دوست داشتند در ایران بمانند و زندگی شان را بسازند؛ ولی بسیاری فقط می‌خواستند بروند برای اینکه اینجا؛ در سرزمین مادری‌شان، نمی‌توانند یک شغل با حقوق کافی داشته باشند، که اینجا پارتی بازی مهم‌تر از استعداد است، برای اینکه اینجا وضعیت اجتماعی، آن طور که نسل جوان می‌خواهد بهبود نمی‌یابد.»

روزنامه هم‌میهن نیز در گزارشی نوشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان رتبه‌های یک تا ۱۰ رشته ریاضی و فیزیک در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹، تعداد ۱۱۴ نفر، دیگر در ایران حضور ندارند.

گزارش نویس تاکید می‌کند که نکته دیگر اینکه، این گزارش تنها آمارهای مربوط به سال‌های ۸۰ تا ۹۵ است و پرسش اینجاست که وضعیت مهاجرت دانشجویان در سال‌های اخیر چه تغییری کرده است؟

در این گزارش با اشاره به آمار و نظرسنجی‌ها آمده است که در میان چهار گروه فعالان استارت‌آپی، پزشکان و پرستاران، اساتید، محققان و پژوهشگران و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بین ۶۳ تا ۷۱ درصد از افراد تمایل «زیاد» یا «بسیار زیاد» برای مهاجرت از ایران دارند.

بر همین اساس تاکید شده که بین ۵۶ تا ۸۷ درصد این گروه‌ها تمایل خود به مهاجرت را تا حد «زیاد» یا «بسیار زیاد» حاصل شرایط عمومی کشور می‌دانند.

مرکز رصدخانه مهاجرت ایران نیز در سالنامه ۱۴۰۲ خود تاکید کرده بود که شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در کنار نوع حکمرانی دلیل مهاجرت گسترده ایرانیان است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.