پرویز تناولی، مجسمه ساز: شهرداری آثارم را از خانه‌ام برده است

دوشنبه, 26ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

parviz-tanavoli

تناولی می گوید پس از چند سال توانست خانه اش را با حکم دادگاه از سازمان فرهنگی- هنری شهرداری پس بگیرد

پرویز تناولی، مجسمه ساز ایرانی می‌گوید که مأموران شهرداری تهران دیروز با حکمی که از دادگاه داشتند قفل در خانه‌اش در تهران را شکسته‌اند و تعدادی از آثار او را از خانه‌اش خارج و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

به گفته آقای تناولی، یازده مجسمه از ۵۷ اثری که در حدود ده سال در اختیار شهرداری بوده را دو هفته گذشته با حکم دادگاه به خانه اش منتقل کرده بود، اما دیروز یکشنبه، ۲۶ اسفند شهرداری تهران دوباره این آثار را با ورود به خانه در اختیار گرفته است.

آقای تناولی در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که هنگامی که قفل در را شکستند او در خانه نبوده و زمانی رسیده که کارگران مشغول انتقال این مجسمه ها به کامیونی در مقابل خانه اش بوده اند.

در میان این آثار که از ۹ مجسمه حجمی برنز و دو مجسمه حجمی سرامیک تشکیل شده، آثاری با عنوان دیوارهای ایرانی، نفس هیچ، قفس هیچ و یادبودی برای فرهاد کوهکن وجود داشته است.

کلیک در فیلمی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، نشان داده می شود که کارگران در حضور پرویز تناولی در حال خارج کردن این آثار از خانه اش هستند و هنگام گذاشتن یکی از مجسمه های بر روی کامیون، این مجسمه بر روی زمین می افتد.

این هنرمند ۷۷ ساله می گوید که در سال ۱۳۸۲ با همکاری شهرداری تهران خانه او به “موزه پرویز تناولی” تبدیل شد، اما چند ماه بعد، با انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران، این موزه تعطیل شد.

او می گوید که پس از چند سال توانست خانه اش را با حکم دادگاه از سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران پس بگیرد، اما آثارش در اختیار شهرداری ماند که بخشی از آن در موزه امام علی و بخشی دیگر در انبارهای شهرداری نگهداری می شد.

پرویز تناولی می گوید که بر اساس قراردادی که به گفته او هیچگاه به قطیعت نرسید، “ظرف و مظروف” (خانه و موزه) با هم معامله شده و نمی شود که خانه را پس بدهند و آثار را نگه دارند.

آقای تناولی می گوی که در تمام سال‌های گذشته در تلاش بوده که این آثار را پس بگیرد که نهایتا چندی پیش به پس گرفتن ۱۱ مجسمه حجمی موفق شد. به گفته او سرنوشت ۴۶ اثر دیگر او همچنان نامعلوم است.

او پیشتر به روزنامه شرق گفته بود: “من این آثار را فروخته بودم ولی از آنجا که قرارداد به جایی نرسید هفته گذشته این مبلغ را پس داده‌ام. این مبلغ به عنوان ‘ثمن معامله’ در تاریخ اول بهمن‌ماه جاری به صندوق دادگستری واریز شد.”

شهرداری تهران هنوز واکنشی به خبر انتقال آثار پرویز تناولی نشان نداده است.

پرویز تناولی از شناخته شده ترین هنرمندان ایرانی در خارج از ایران است که بسیاری از آثار او از جمله مجموعه مجسمه های “هیچ” محبوبیت زیادی در بازارهای خرید و فروش آثار هنری در خارج از ایران دارد.

رکورد فروش یک اثر هنر مدرن ایرانی متعلق به یکی از مجسمه های “هیچ” از پرویز تناولی است که در سال ۱۳۸۷ در حراجی کریستی در دوبی به قیمت بیش از ۲.۵ میلیون دلار فروخته شد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.