افزایش دو برابری مهاجرت جامعه پزشکی؛ سازمان نظام پزشکی: ایران به پنج قاره پزشک صادر می‌کند

یکشنبه, 12ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

مهاجرت پزشکان از ایران

مهاجرت پزشکان از ایران

سخنگوی سازمان نظام پزشکی می‌گوید مهاجرت جامعه پزشکی نسبت به سال‌های قبل از کرونا افزایش دو برابری داشته و ایران اکنون به ۵ قاره جهان پزشک «صادر» می‌کند.

رضا لاری‌پور، در گفتگو با وب‌سایت «جماران» تصریح کرد: «برای حوزه پزشکی و طبابت در همه دنیا نیاز وجود دارد و چون حرفه‌ گرانی است و تربیت آن هزینه‌بر است، کشورهای پیشرفته بخشی از نیروهای سلامت‌شان را از سایر کشورها تأمین می‌کنند و از آنجایی‌که نیروهای سلامت ایرانی، نیروهای با کیفیتی هستند، مقبولیت خاص در جهان دارند.»

او بزرگ‌ترین علت مهاجرت پزشکان به خارج از کشور را وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی دانست و افزود: «کمتر از یک درصد جامعه پزشکی درآمدهای میلیاردی دارند. میانگین درآمد جامعه پزشکی زیر ۲۰ میلیون تومان است و ۱۰۰ هزار نفر از ۱۵۰ هزار نفر جامعه پزشکی تقریبا درآمدی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان دارند و زیر خط فقر هستند.»

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور شهریور ۱۴۰۱ گفته بود کمبود پزشک «سیاه‌نمایی» نیست و الان دیگر در کشور «جراح قلب اطفال نداریم.»

بر اساس گزارش وب‌سایت «دیده‌بان ایران»، در سال گذشته، ۱۶۰ متخصص قلب از ایران مهاجرت کردند و ۳۰ هزار کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست صدور گواهی «حسن انجام کار» داشته‌اند و مقصدشان کشور عمان بوده ‌است. بر اساس این گزارش، طی چهار سال گذشته، ۱۶ هزار پزشک عمومی از ایران رفته‌اند.

ابراهیم رئیسی، در شرایطی که ایران در حال رویارویی با بحران کمبود پزشک است، ۳۱ مرداد به پزشکان و متخصصانی که مهاجرت کرده‌اند، گفت که «زمینه شغل مناسب و با عزت» برای آنها فراهم است و مهاجرت می‌تواند معکوس شود.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.