مهار تدریجی «گسترده‌ترین» آتش­‌سوزی در جنگل­‌های یونان با استقرار بیش از ۷۰۰ آتش‌نشان

سه شنبه, 14ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

آتش­‌سوزی گسترده­‌ای که طی ۱۷ روز گذشته بخش وسیعی از جنگل­‌ها در شمال شرقی یونان را نابود کرد به مرور در حال مهار شدن است و هنوز صدها مأمور آتش نشانی مشغول مقابله با باقی‌ماندۀ حریق در نقاط کوچک و پراکنده‌اند.

اداره آتش­‌نشانی یونان روز دوشنبه ۱۳ شهریور خبر داد که در روزهای اخیر برای مقابله با این آتش‌­سوزی در منطقه اوروس، در نزدیکی مرز ترکیه، صدها مأمور آتش‌نشانی دیگر به منطقه اعزام شدند.

این اداره افزود هم اکنون ۷۴۱ مأمور آتش­ن‌شانی با کمک ۱۲۴ خودرو و دو فروند هواپیما در این عملیات شرکت دارند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، تا کنون ۲۰ تن در آتش سوزی مناطق جنگلی و پوشش گیاهی این منطقه جان خود را از دست داده‌­اند و گمان می‌رود که اکثر قربانیان مهاجرانی هستند که اخیراً از مرز عبور کرده و وارد یونان شده بودند.

این آتش‌سوزی روز ۲۸ مرداد در اطراف شهر الکساندروپولیس، در شمال شرقی یونان، آغاز شد و پس از گسترش یافتن به نواحی دیگر به یک حریق دامنه‌دار مبدل شد.

بر اساس مدیریت سوانح اضطراری اتحادیه اروپا، در این آتش‌سوزی تا روز ۱۲ شهریور بیش از ۹۳ هزار هکتار از مناطق جنگلی و پوشش گیاهی در یونان از بین رفته و این «گسترده‌ترین» آتش سوزی است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون در یک کشور عضو اتحادیه اروپا رخ داده است.

وقوع آتش سوزی‌های پراکنده در جنگل­‌ها و پوشش گیاهی یونان و سایر کشورهای جنوب اروپا به‌دلیل تابستان‌های داغ و خشک این کشورها امری عادی است.

در دو ماه اخیر هر روز ده­‌ها مورد آتش سوزی در یونان روی داده است. اداره آتش­‌نشانی این کشور می‌گوید که مأموران این اداره از بعد از ظهر ۱۱ شهریور تا بعد از ظهر ۱۲ شهریور با ۸۲ مورد آتش‌سوزی مقابله کرده‌اند که ۴۹ مورد از آنها در همین بازۀ زمانی ۲۴ ساعته شروع شده بودند.

یک آتش‌سوزی دیگر روز دوشنبه در بیشه­‌های شمال آتن، پایتخت یونان، آغاز شد و اداره آتش‌نشانی یونان اعلام کرد بیش از ۷۰مأمور آتش‌نشانی، شامل ۱۸ مأمور فرانسوی، با حمایت دو فروند هواپیما و سه فروند بالگرد به فاصله چند ساعت توانستند این حریق را تا حدی مهار کنند.

با توجه به فشار شدید بر مأموران آتش­ن‌شانی یونان این کشور از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده است. تا کنون صدها مأمور آتش­ن‌شانی و تعداد زیادی هواپیما و بالگرد از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به یونان اعزام شده‌اند.

روز یکشنبه هنوز واحدهایی از اداره آتش­ن‌شانی کشورهای فرانسه، اسپانیا، قبرس، رومانی، جمهوری چک، بلغارستان، اسلوواکی، آلبانی و صربستان در یونان مشغول عملیات بودند.

با استفاده از گزارش خبری آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ش.ر/آ.ت.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.