گزارشی از معضلات پانزده زندانی سنی مذهب پس از انتقال به زندان قزلحصار

چهارشنبه, 15ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – ماه گذشته به دنبال دستور رییس قوه قضاییه درخصوص جابجایی (تعطیلی) زندان رجایی شهر کرج، چند صد تن از محبوسین این زندان شامل شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی به زندان قزلحصار منتقل شدند. گزارش پیش رور به شرح پاره ای از مشکلات به وجود آمده در پی این انتقال برای پانزده تن از زندانیان سنی مذهب از جمله عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان قزلحصار میپردازد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پانزده تن از زندانیان سنی مذهب منتقل شده به زندان قزلحصار، در شرایطی نابسامان در این زندان بسر میبرند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانیان در خصوص آخرین وضعیت آنها به هرانا اطلاع داد: “پانزده تن از زندانیان سنی مذهب به نامهای سیدقاسم آبسته، سید داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، فریدون ذاکری نسب، صلاح الدین ضیایی، عبدالرحیم قمبر زهی گرگیج، عیدو شه بخش، عبدالغنی شه بخش، سلیمان شه بخش، محمد صالح زیاد الله و عبدالله وریا پس از انتقال به زندان قزلحصار، در سوئیتی کوچک و فاقد امکانات لازم، در این زندان نگهداری میشوند.”

این منبع مطلع در ادامه با بیان اینکه هواخوری متعلق به آنها جوابگوی تراکم تعداد آنها نمی باشد افزود: “حمام، سرویس بهداشتی، روشویی و آشپزخانه نیز در مکانی کوچک و کنار هم قرار دارند که این وضعیت، مشکلاتی را برای این زندانیان به وجود آورده است.”

هرانا ماه گذشته با انتشار گزارشی از انتقال صدها زندانی از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار خبر داده بود. این اقدام به دنبال دستور غلامحسین محسنی اژه ای، رییس قوه قضاییه در خصوص جابجایی (تعطیلی) زندان رجایی شهر کرج، انجام گرفت.

سیدقاسم آبسته، سید داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و فرهاد سلیمی در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد. پس از ۹ سال بلاتکلیفی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۷ حکم سه تن از زندانیان با آنها ابلاغ شد و بر اساس این حکم انور خضری و خسرو بشارت به اتهام مشارکت در قتل هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس و کامران شیخه نیز به اعدام محکوم شد.

در بهمن ماه ۹۸ شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور پس از حدود ۱۰ سال کشمکش قضائی، حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی، هفت زندانی سنی مذهب را تایید کرد. در شهریور ۱۳۹۹، درخواست اعاده دادرسی این زندانیان در دیوان عالی کشور رد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.