یورش حراست دانشگاه علامه به دفتر انجمن دانشجویی آزاداندیش

یکشنبه, 19ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

دانشجوی دانشگاه گیلان بدون تشکیل پرونده انضباطی، از تحصیل محروم شد

 دفتر انجمن آزاداندیش اعلام کرد که بر اساس ظرفیت‌های حقوقی، دفتر انجمن باید در اختیار اعضا باشد – Telegram/atuazadandish

انجمن دانشجویی آزاداندیش از یورش نیروهای حراست دانشگاه علامه به دفتر این انجمن خبر داد. بر اساس این گزارش، در‌پی انتشار خبر لغو مجوز انجمن آزاداندیش توسط معاونت فرهنگی دانشگاه، حراست دانشکده اقتصاد بدون توجه به فرآیندهای حقوقی و بدون اطلاع قبلی، به تخلیه دفتر انجمن آزاداندیش در دانشکده اقتصاد اقدام کرد.

این در حالی‌ است که به گفته کانال خبری انجمن آزاداندیش، مجوز فعالیت این انجمن همچنان پابرجاست و تا اتمام فرآیندهای قانونی و پیگیری‌های صورت‌ گرفته در رابطه با لغو غیرقانونی مجوز، دانشگاه حقی در مورد تخلیه دفتر نخواهد داشت. از سوی دیگر، تصمیم‌گیری درباره لغو مجوز تشکل‌ها فراتر از صلاحیت دانشگاه است و صدور رای نهایی بر عهده وزارت علوم است.

دفتر انجمن آزاداندیش اعلام کرد که بر اساس ظرفیت‌های حقوقی، دفتر انجمن باید در اختیار اعضا باشد و تخلیه آن بدون توجه به فرآیندهای قانونی و بدون هماهنگی با اعضای انجمن، در تداوم «اعمال غیرعقلانی دانشگاه علامه زیر سایه مدیریت عبدالله معتمدی» است. حراست دانشکده اقتصاد درحالی خودسرانه به تخلیه دفتر انجمن اقدام کرد که هیچ پاسخی در قبال این رفتار خود نداشته و همچنین باعث مفقود شدن برخی وسایل شخصی دانشجویان در این جریان شده است.

انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه در پاسخ به این اقدام حراست نوشته است: «حراست و تمامی عوامل دخیل در این تعرض باید بدانند انجمن آزاداندیش ضمن محکومیت این یورش، از تمامی امکانات موجود برای احقاق حقوق خود استفاده کرده و در برابر چنین اعمالی تمامی پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد، چرا که هرگونه اقدام به تعرض به تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی، در حکم تعرض به حیات سیاسی و کنش جمعی دانشجویان است.»

پیش از این، مسئولان حراست دانشکده علوم اجتماعی، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲، به دفتر انجمن آزاداندیش هجوم بردند و در مقابل چشمان دانشجویان، محمدحسین موسوی، دانشجو وعضو این انجمن را با ضرب‌و‌شتم از دانشکده بیرون انداختند. در‌پی این هجوم، ماموران حراست یکی از دانشجویان دختر را که گمان می‌کردند در حال ضبط فیلم از رفتار غیرقانونی آن‌ها است در دفتر انجمن محبوس کردند و با توهین او را وادار کردند گالری موبایلش را به آن‌ها نشان دهد.

از سوی دیگر، کانال دانشجویان متحد عنوان کرد که علی حسینی، دانشجوی کارشناسی رشته بازرگانی دانشگاه گیلان، بدون تشکیل پرونده انضباطی، از تحصیل محروم شده و دسترسی او به سامانه آموزشی قطع شده است. این دانشجو که مهر‌ماه گذشته بازداشت شده بود، پس از آزادی و عفو و مختومه شدن پرونده قضایی‌اش، در حراست تهدید به اخراج شده بود و همچنین از او تعهد گرفته بودند.

به گزارش دانشجویان متحد، این اقدام درحالی صورت گرفت که این دانشجو در داخل دانشگاه هیچ اقدامی نکرده بود و پرونده قضایی او نیز مربوط به خارج از دانشگاه بوده است. اکنون پس از گذشت چندین ماه، کمیته انضباطی بدون هیچگونه توضیح و ابلاغی، دسترسی این دانشجو به سامانه آموزشی را مسدود کرده است.

مسئولان کمیته انضباطی به‌صورت تلفنی به این دانشجو اعلام کردند که حکم دو ترم محرومیت از تحصیل برای او صادر شده است. این درحالی است که تا به امروز هیچ احضاریه رسمی، تفهیم اتهام و اساسا تشکیل پرونده انضباطی برای این دانشجو صورت نگرفته است. همچنین علی حسینی پیش از این و پس از آزادی از زندان، بدون حکم قانونی از خوابگاه اخراج شده‌ بود.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.