آمریکا برخی تحریم‌ها علیه دانشجویان و دانشگاه‌های ایران را لغو کرد

جمعه, 1ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

vezarat-khazanedari

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، اعلام کرد که برخی از محدودیت‌ها برای دانشجویان و دانشگاه‌های ایرانی را لغو کرده است.

بر اساس مجوز جدیدی که وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر کرده دانشگاه‌های آمریکایی می‌توانند به تبادل دانشجو با دانشگاه‌های ایرانی بپردازند و همچنین برخی خدمات آموزشی را به نهادها و افراد ایرانی ارائه کنند.

همچنین موسسات مالی و اعتباری و صرافی‌های آمریکایی اجازه خواهند داشت برای تحصیل، تبادل دانشجو و خدمات آموزشی دیگر، که بر اساس این مجوز مجاز اعلام شده‌اند، نقل و انتقال‌های مالی لازم را انجام دهند.

لغو برخی محدودیت‌ها علیه دانشجویان ایرانی در آمریکا و موسسات آموزش عالی و دانشگاهی ایران بخشی از توافق شش ماهه ژنو است که ایالات متحده آمریکا آن را بر عهده گرفته است.

بر مبنای بندی از این توافق‌نامه که سوم آذرماه ۱۳۹۲ میان ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان به امضا رسید و از ۳۰ دی همان سال اجرایی شد، یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت مربوط به امور انسان‌دوستانه میان طرفین ایجاد می‌شود که پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه، از کارکردهای آن است.

آمریکا و قدرت‌های جهانی، در سال‌های اخیر، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را به ویژه در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول با ایران اجرایی کرده‌اند.

این تحریم‌ها برای واداشتن مقام‌های جمهوری اسلامی به شفاف‌سازی بیشتر درباره ابعاد مختلف برنامه اتمی جنجالی آن است که برخی قدرت‌های جهان از انحراف آن به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای نگرانند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۰ مارس، ۲۹ اسفندماه ۹۲، صادر کرد نمی‌توان مطابق مجوز جدید به صدور کالا یا فناوری به ایران و دولت ایران یا ارائه خدمات به اشخاصی پرداخت که مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در پیام تبریک نوروزی خود به مردم ایران گفت که چنان چه رهبران جمهوری اسلامی به تعهدات خود به جامعه بین‌الملل عمل کنند، سفر دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی، یکی از ثمرات این رفتار خواهد بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.