گروهی از فعالان با استناد به سابقه حذف آفریقای جنوبی، خواستار حذف ایران از المپیک پاریس شدند

پنجشنبه, 23ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

فردریک تیریز وکیل دادگستری و از چهره‌های مطرح ورزش فرانسه در جریان یک نشست خبری از درخواست حذف ایران از المپیک خبر داد

فردریک تیریز وکیل دادگستری و از چهره‌های مطرح ورزش فرانسه در جریان یک نشست خبری از درخواست حذف ایران از المپیک خبر داد

با استناد به سابقه حذف کشور آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید، گروهی از فعالان از جمله مهیار منشی‌پور قهرمان پیشین بوکس جهان و شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، خواستار حذف ایران از المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل تبعیض‌ها در این کشور شدند.

فردریک تیریز، وکیل دادگستری و از چهره‌های مطرح ورزش فرانسه، روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری در پاریس از ارسال نامه این فعالان به کمیته بین‌المللی المپیک برای حذف ایران از المپیک پاریس خبر داد.

آقای تیریز از وکلای شورای دولتی فرانسه و دیوان عالی این کشور است که چندین سال نیز ریاست لیگ فوتبال حرفه‌ای فرانسه و همچنین ریاست شورای لیگ‌های اروپایی فوتبال را برعهده داشته است.

او اعلام کرد که در این نامه، جمهوری اسلامی به نقض اصل عدم تبعیض در ورزش متهم شده است.

قرار است بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شود و پیشتر فقط موضوع حذف روسیه از این بازی‌ها به دلیل تهاجم علیه اوکراین مطرح شده بود.

نامه فعالان ایرانی به کمیته بین‌المللی المپیک اواخر ماه ژوئیه گذشته ارسال شده، اما آن طور که روزنامه لوموند چاپ پاریس نوشته، تاریخ علنی شدن آن مخصوصا در آستانه سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی برنامه‌ریزی شد.

در این نامه آمده است که «ورزش حقی انسانی است» و نباید در آن «هیچ نوع تبعیض، به ویژه بر اساس نژاد، رنگ، جنسیت، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا سایر عقاید، دارای منشاء ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر موقعیت دیگری» وجود داشته باشد.

آقای تیریز در کنفرانس خبری روز چهارشنبه افزود که در حال کار بر روی ارجاع درخواست حذف ایران از المپیک پاریس به دادگاه داوری ورزش است. این دادگاه در مورد اختلافات در ورزش تصمیم‌گیری می‌کند.

یک کارزار اینترنتی نیز همزمان در این زمینه به راه افتاده است.

در نامه فعالان به کمیته بین‌المللی المپیک که خبرگزاری فرانسه به نسخه‌ای از آن دست یافته، به مورد مشابه حذف آفریقای جنوبی در دهه‌ها پیش اشاره شده است.

تحریم ورزشی آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید به شیوه‌های گوناگون وجود داشت و این کشور علاوه بر این که در فاصله سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۱ از بازی‌های المپیک کنار گذاشته شد، رسماً در سال ۱۹۷۰ از کمیته بین‌المللی المپیک اخراج شد.

آقای تیریز خبر داد که کمیته بین‌المللی المپیک به درخواست فعالان ایرانی پاسخ داده که «مطمئن باشید، ما از نزدیک وضعیت ایران را زیر نظر داریم».

این گروه از فعالان همچنین خواهان دست‌کم محرومیت ورزشکاران ایرانی در المپیک آینده در رشته‌هایی مثل کشتی، بوکس، شنا، والیبال و ژیمناستیک شدند که در ایران برای زنان ممنوع است.

شیرین شیرزاد، کشتی‌گیر و عضو پیشین فدراسیون کشتی که به هلند پناهنده شده، از طریق ویدئوکنفرانس در این کنفرانس خبری گفت: «ما رویای ورزش کردن به صورت عادی را داریم.»

همچنین مهیار منشی‌پور بوکسور سابق فرانسوی-ایرانی‌الاصل گفت که در ایران، زنان «در آپارتمان یا زیرزمین» تمرین می‌کنند.

ژانت بوگراب، وکیل و وزیرپیشین جوانان فرانسه در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰ نیز در این نشست حضور داشت.

درخواست این فعالان از کمیته بین‌المللی المپیک برای اخراج ایران در حالی است که ششم شهریور دو انجمن غیردولتی فرانسوی و سوئدی از رئیس کمیته پارالمپیک ایران در جریان سفر کاری او به فرانسه در دستگاه قضایی این کشور شکایت کردند.

انجمن «خانه آزادی» در سوئد اعلام کرد غفور کارگری «از سرداران سپاه قدس فعال در حوزه قفقاز و آسیای میانه نزدیک به قاسم سلیمانی» بوده است.

بر اساس اعلام انجمن خانه آزادی، شکایت علیه کارگری «برپایه جرم شکنجه تنظیم شده» و رسانه‌های فرانسوی هم اعلام کرده‌اند که این دو انجمن با استناد به عضویت و نقش کارگری در نیروی قدس سپاه، او به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران متهم شده است.

همچنین درخواست حذف ایران از المپیک در حالی است که هفته گذشته، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه ورزشی اکیپ گفت که پرچم روسیه نمی‌تواند در بازی‌های المپیک پاریس وجود داشته باشد.

امانوئل مکرون دلیل این گفته خود را «جنایات جنگی» روسیه اعلام کرد و گفت: «بدیهی است که پرچم روسیه در بازی‌های پاریس وجود ندارد. فکر می‌کنم در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد، زیرا روسیه به عنوان یک کشور در زمانی که مرتکب جنایات جنگی شده، و بچه‌ها را اخراج می‌کند، جایی ندارد.»

روسیه از فوریه سال گذشته میلادی تهاجمی را علیه اوکراین به راه انداخته که خود آن را «عملیات ویژه نظامی» توصیف می‌کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، روزنامه لوموند و رادیو فردا؛ م.خ/ب.ب

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.