آگاهى بخشى در مورد خطرات استفاده نابجا از مفهوم “ملت” و “ملیت” براى یکپارچگى ایران

شنبه, 2ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

bashirtash

یکى از خطرات بسیار مهمى که یکپارچگى و آینده ایران را تهدید میکند، جاافتادن مفاهیم غلطى چون “ملت هاى ایران” یا “ملیت هاى ایرانى” در میان گروههاى سیاسى است؛ چرا که این مفاهیم بار حقوقى بسیار سنگین و در نتیجه عواقب هولناکى براى ایران دارند. گروههاى تجزیه طلب با تکرار مداوم ترکیب جعلى و غلط “ملت هاى ایران” سعى در جاانداختن آنها دارند. گروههاى کمونیست تندرو و برخى از گروههاى قومگرا نیز از مفهوم غلط “ملیت هاى ایرانى” استفاده میکنند. تا اینجاى کار، مسئله چندان عجیب نیست. اما مسئله هنگامى خطرناک میشود که بسیارى از شخصیت هاى سیاسى، که هیچگونه سوادى در این زمینه ندارند، ناآگاهانه از این مفاهیم استفاده میکنند.

مثلا چندى پیش یکى از اعضاى حزب مشارکت در مصاحبه اى ایران را کثیرالمله خواند. شخصى نیز که در خارج کشور ادعا دارد که از فعالان ملى است همواره از مفهوم غلط و جعلى “ملیت هاى ایرانى” استفاده میکند! برخى از سایت هایى که به هیچوجه علاقه و اشتراکى با باورهاى قومگرایان ندارند نیز ناآگاهانه این واژگان را بکار میبرند. چنین نادانى ها و سهل انگارى هاى خانمان براندازى در سایت هاى نزدیک به حکومت نیز قابل مشاهده است.

بالشخصه با چند تن از افراد به اصطلاح اپوزیسیون که مقیم ایران یا کشورهاى غربى هستند در این مورد صحبت کرده ام و متوجه ناآگاهى کامل آنها نسبت به معناى این مفاهیم و بار حقوقى مترتب بر آنها شده ام. جالب این است که برخى از این آقایان ظاهرا در اروپا زندگى میکنند ولى هنوز متوجه نشده اند که در اروپا معناى ملت به هیچوجه بار اتنیکى یا زبانى و قومى ندارد.

باید در راستاى آگاهى بخشى نسبت به مفاهیمى چون “ملت” و خطرى که استفاده نابجا از آن براى آینده ایران دارد تلاش کرد. در این کارزار، مخاطبان اصلى ما باید روشنفکران و شخصیت هاى سیاسى اى باشند که به آینده ایران علاقمندند و نسبتى با قومگرایى ندارند.

در گام نخست میتوانیم از متخصصان امر بخواهیم که هر یک مقاله اى در مورد مفاهیم “ملت” و “ملیت” بنویسند و خطرات کاربرد اشتباه این مفاهیم براى یکپارچگى ایران را روشن سازند. این مقالات را میتوان گردآورى و منتشر کرد و همه فعالان سیاسى را در جریان آن قرار داد.

گام دوم، میتواند برگزارى کنفرانس هایى در این خصوص در درون و برون ایران باشد.‬

از: فیس بوک آقای بشیرتاش


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.