آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده کرمانشاه هشت برابر افزایش یافت

شنبه, 25ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

کرمانشاه – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمانشاه گفت: آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت این اداره کل در استان امسال در مقایسه با سال‌های گذشته هشت برابر افزایش یافته است.

احد جلیلیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ فقره آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده این استان به وقوع پیوسته که این تعداد در سال گذشته در همین زمان تنها سه مورد و با وسعت تنها ۱.۵ هکتار بود.

وی افزود: براثر این آتش سوزی ها که عمدتا در مناطق جنگلی بوده، ۳۱۰ هکتار از اراضی این مناطق دچار خسارت شده و سوخته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمانشاه یادآور شد: عمده این آتش سوزی ها در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بیستون، ورمنجه، بوزین و مرخیل ، قراویز و زله زرد روی داده که شدیدترین آن آتش سوزی در مناطق حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه و پناهگاه حیات وحش ورمنجه بود که به ترتیب بر اثر آن ۱۶۰ و ۱۲۰ هکتار اراضی جنگلی این مناطق در آتش سوخت.

جلیلیان با بیان اینکه ۹۸ درصد این آتش سوزی ها به دلیل عوامل انسانی اتفاق افتاده است، افزود: در آتش سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه پس از بررسی ها کارشناسی انجام شده عامل انسانی محرز و پس از شناسایی پرونده ای در این رابطه در دستگاه قضایی باز شده که در جریان است.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری به دلیل بارندگی های بسیار مناسبی که در استان به وقوع پیوسته است میزان پوشش گیاهی به میزان زیادی افزایش یافته که این امر موجب افزایش بروز آتش سوزی ها در سال جاری شده است.

جلیلیان با قدردانی از همکاری و مشارکت دوستداران محیط زیست و جوامع محلی در اطفای حریق های به وقوع پیوسته در سال جاری، گفت: به منظور تجهیز این گروه ها ۱۸ دستگاه دمنده در اختیار آنها قرار داده شده ضمن آنکه به ادارات محیط زیست هر شهرستان نیز در استان ۲ دستگاه دمنده واگذار شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت آموزش جوامع محلی و کشاورزان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی اضافه کرد: آموزش مردم و ساکنان حاشیه مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در سال های اخیر با قوت ادامه داشته و موجب شده تا میزان آگاهی آنها افزایش یافته و از بروز آتش‌سوزی‌های گسترده و مستمر به ویژه در جنگل‌های زاگرس جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: هم اینک ۱۸ اکیپ مقابله با حریق در ۱۴ شهرستان و این اداره کل وجود دارد که قادر هستند در کمترین زمان ممکن با حریق های احتمالی مقابله کنند.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

۱۰ منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار وجود دارد و شامل ۵ منطقه حفاظت شده (بیستون،قلاچه،بوزین و مره خیل، امروله دالانی و بدر و پریشان همچنین ۳ پناهگاه حیات وحش (ورمنجه،زله زرد و قراویز ) و ۲ اثر طبیعی و ملی (قوری قلعه و پراو ) می باشدکه مساحت ۹/۷ درصد استان شامل می‌شود و سرانه جهانی ۱۰ درصد است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.