گزارش هم‌میهن از افزایش افسردگی در سال اخیر؛ از هر پنج نسخه داروخانه، یکی داروی اعصاب است

دوشنبه, 27ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

روزنامه هم‌میهن روز ۲۶ شهریور با انتشار گزارشی از رشد بیماری افسردگی در ایران به ویژه در میان زنان و جوانان خبر داد و به نقل از متخصصان حوزه روان و داروخانه‌داران نوشت که از هر پنج نسخه ارجاع شده به داروخانه‌ها، یکی از آن‌ها مربوط به داروهای ضد افسردگی، ضد استرس و خواب‌آور است.

در این گزارش به ارتباط «سلامت روان» ایرانیان با اعتراضاتی مانند خیزش انقلابی اشاره شده است.

پس از آغاز این خیزش، کارشناسان زیادی از جمله اساتید دانشگاه، متخصصان سلامت روان و جامعه‌شناسان درباره وضعیت جامعه ایران هشدار دادند و چهار انجمن حوزه سلامت روان نیز در بیانیه‌ای، نسبت به وضعیت سلامت روان شهروندان ابراز نگرانی کردند.

اخیرا نیز روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی محتوای تولید شده درباره «خودکشی» در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آن با رویدادهای سیاسی و اجتماعی پرداخت و با استناد به کلان‌داده‌ها نوشت جست‌و‌جوی این کلمه در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بیش از دو برابر افزایش داشته است.

اتفاقی که به نظر می‌رسد با سرکوب اعتراضات مردمی در جریان خیزش انقلابی و فروکش کردن تجمع‌های خیابانی مرتبط باشد.

گزارش‌های میدانی رسانه‌ها از میزان بیماران مراجعه کننده به پزشکان حوزه سلامت روان هم طی سال گذشته نشان می‌دهد که «حملات اضطرابی» افزایشی چشم‌گیر داشته است.

اما گزارش جدید هم‌میهن که بر اساس گفت‌وگو با ۱۳ متخصص حوزه روان و داروخانه‌داران و داروسازان تهیه شده حاکی است اختلالات اضطرابی جای خود را به «بیماری افسردگی، ناامیدی و حتی بی‌عملی» داده است.

این روزنامه به نقل از متخصصان تاکید کرد که از سال گذشته تاکنون، افراد زیادی به مهاجرت فکر می‌کنند و این مهاجرت برای آن‌ها «به‌مثابه فرار از موقعیت» است.

اوایل شهریور امسال هم سعید معیدفر، رییس انجمن جامعه‌شناسی از قرار گرفتن ایران در آستانه یک «موج بسیار شدید مهاجرت» خبر داده و گفته بود «ناامیدی وحشتناکی» جامعه و به ویژه جوانان و نخبگان را فراگرفته است.

پیش‌بینی و هشدارها درباره موج مهاجرت بزرگ پیش‌رو در شرایطی است که برآوردها نشان می‌دهند حدود یک‌دهم جمعیت کشور برابر با ۸/۵ میلیون ایرانی هم‌اکنون به‌عنوان مهاجر در خارج از ایران زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش هم‌میهن و به گفته داروخانه‌داران و داروسازان، میزان مصرف داروهای اعصاب و روان هم بالا رفته است. به‌طوری که مسوول فنی یک داروخانه‌ دولتی تاکید کرد از هر پنج نسخه‌ای که به داروخانه‌شان می‌آید، یکی مربوط به داروهای اعصاب و روان است.

بر اساس گفته‌های این متخصصان، زنان و جوانان عمدتا تحصیل‌کرده، مراجعه‌کننده‌های‌شان برای داروهای روان هستند.

اتفاقی که به گفته پزشکان به دلیل «کم شدن امید به زندگی در میان این گروه» است و آنها نتیجه گرفته‌اند فاصله میان خواسته‌ها و تحقق خواسته‌های‌ زنان و جوانان زیاد شده و طبیعی است که اختلال‌های روان در این گروه بیشتر شود.

بر اساس گزارش هم‌میهن، داروهای ضدافسردگی، ضداسترس و خواب‌آور نیز بیشترین تقاضا را دارند؛ آسنترا رکوردار است، اما داروهایی در گروه اس‌اس‌آر‌آی‌ها که ضدافسردگی‌اند و داروهایی مثل کلونازپام، لورازپام، کلردیازپوکساید و آلپرازولام نیز تجویز و استفاده می‌شوند.

با اینکه داروهای اعصاب و روان بدون نسخه داده نمی‌شود اما داروخانه‌داران می‌گویند مراجعه برای تهیه داروی بدون‌نسخه، زیاد شده که یکی از دلایل آن تمایل نداشتن برای مراجعه به پزشک است.

هم‌میهن به نقل از متخصصان سلامت روان نوشت که اضطراب و افسردگی به‌عنوان یکی از بارزترین اختلالات روان از سال گشته تاکنون به شکل‌های مختلفی مانند افزایش میل به مهاجرت،‌ مصرف الکل، موادمخدر و خودکشی بروز داشته است.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.