جان‌هایی که گرفتار طناب دار «جمهوری اعدامی» شدند

دوشنبه, 27ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

نویسنده: رضا اکوانیان

روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۱ بود و قتل مهسا ژینا امینی در بازداشتگاه پلیس گشت ارشاد به خاطر رعایت نکردن حجاب اجباری، بزرگترین خیزش مردمی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از دهه شصت تاکنون را رقم رد. خیزشی که در داخل و خارج از ایران به سرعت شدت گرفت و صدایش با شعار «زن زندگی آزادی» به گوش جهانیان رسید. در جریان این اعتراض بزرگ، ده‌ها هزار نفر در ایران بازداشت و زندانی شدند و ده‌ها نفر با اتهام‌هایی همچون محاربه و افساد فی‌الارض که می‌توانست حکم اعدام برایشان به دنبال داشته باشد مواجه شدند؛ از بین آنها شماری به سرعت اعدام شدند و ده‌ها نفر همچنان زیر سایه اعدام، شب را به روز می‌رسانند و با کابوس طناب اعدام دور گردنشان پیش از اذان صبح از خواب بر می‌خیزند.

جمهوری اسلامی که خود با اعتراض‌های خیابانی مردم پیروز شده و بر سر کار آمده بود، با سرکوب و قتل معترضان در خیابان و شکنجه و اعدام آنها در زندان، در جریان اعتراض‌های سال پیش از سوی مردم «جمهوری اعدامی» لقب گرفت.

در یک نمونه، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دو هفته پس از قتل مهسا امینی در یک سخنرانی مردم معترض در خیابان را عناصر ضربه‌خورده از جمهوری اسلامی نامید و به قوه قضاییه دستور دارد باید برای آنها مجازات تعیین و محاکمه‌شان کند.

هزاران نفر در ایران بازداشت و زندانی شدند و ده‌ها تن با اتهاماتی همچون محاربه و افساد فی‌الارض که می‌توانست حکم اعدام برایشان به دنبال داشته باشد مواجه شدند؛ از این میان دستکم هفت تن به سرعت اعدام شدند. احکام اعدام آنها عمدتا به دست قضاتی همچون سیدعلی مظلوم، سیدموسی آصف‌الحسینی، ابوالقاسم صلواتی، محمدرضا عموزاد، ایمان افشاری، سیدهادی منصوری و مرتضی براتی صادر شده بود.
ادامه در اینجا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.