عضو شورای عالی میراث فرهنگی: متون الواح هخامنشی نشان می‌دهد زنان و مردان ایرانی ۲۵۰۰ سال قبل حقوق برابر داشتند

یکشنبه, 2ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

یک عضو شورای عالی میراث فرهنگی با اشاره به بازگشت الواح هخامنشی به کشور گفت متن الواح نشان می‌دهد زنان و مردان ایرانی در آن تاریخ حقوق برابر داشتند.

محمد بهشتی، افزود رمزگشایی این الواح که به زبان عیلامی نگاشته شده نشان می‌دهد که زنان و مردان ایرانی در آن برهه تاریخی از حقوق برابر در دستمزدها و مرخصی هنگام بیماری برخوردار بوده‌اند.

این در حالی است که گزارشگر ویژه سازمان ملل به تازگی وضعیت حقوق زنان در جمهوری اسلامی را به «آپارتاید جنسیتی» تعبیر کرده و خواستار اقدامات بین‌المللی برای پاسخگو کردن مقامات ناقض حقوق بشر و حقوق زنان در ایران شده است.

از سوی دیگر محمد بهشتی عضو شورای عالی میراث فرهنگی جمهوری اسلامی، محموله الواح هخامنشی تازه وارد شده به کشور را که با هیاهوی زیاد از سوی طرفداران و رسانه‌های دولت سیزدهم به عنوان «دستاورد سفر رئیسی به آمریکا» عنوان شد، پنجمین محموله از این الواح دانست و گفت که روند ورود این آثار باستانی به کشور از سال ۱۳۷۸ شروع شده بود.

او با بیان اینکه «این اشیای باستانی غالبا در سفرهای سالانه روسای جمهور به نیویورک، به کشور بازگردانده می‌شود» افزود: «الواح هخامنشی در دوران پهلوی اول و به منظور مطالعه خطوط و رمزگشایی آن توسط یک پژوهشگر آمریکایی به کشور آمریکا منتقل شده بود و بعد از انقلاب نیز عده ای به دلیل مسائل سیاسی سعی در مصادره آن داشتند که این امر محقق نشد.»

جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه سی شهریور اعلام کرد که پس از تلاش‌های قانونی طولانی‌مدت برای بازگرداندن آثار باستانی‌اش، هزاران لوح گلی مربوط به دوران هخامنشی با هواپیمای حامل رئیسی از ایالات متحده به ایران بازگردانده شده است.

اما سخنانی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی، پس از بازگشت به ایران بیان کرد با واکنش گسترده کاربران در فضای مجازی همراه شد.

رئیسی پنجشنبه شب پس از بازگشت از آمریکا از تلاش‌های «سفارت ایران در نیویورک» برای بازگرداندن این الواح تشکر کرد.

از: صدای آمریکا

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.