محسن برهانی، استاد دانشگاه تهران ممنوع التدریس شد

سه شنبه, 4ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران، از عضویت در هیات علمی این دانشگاه تعلیق و ممنوع التدریس شد.

آقای برهانی ضمن انتشار این خبر نوشت: «شروع سال تحصیلی و عدم تدریس پس از ۱۹ سال، زمانی که پا در مسیر دفاع از حقوق ملت گذاشتم، همه چیز را پیش‌بینی می‌کردم؛ هجمه به آزادی، شغل و اعتبار. هجمه به شغل و تعلیق غیرقانونی استادی رسمی-آزمایشی از عضویت در هیأت علمی دانشگاه تهران؛ متاعی ارزشمند که چه بهتر برای دفاع قانونی و شرعی از حقوق ملت فدا شود.»

به گزارش هرانا، با احتساب آقای برهانی، بر اساس اطلاعات گردآوری شده هرانا، دستکم ۳۳ تن از اساتید منتقد از جمله محمدرضا نظری نژاد، رهام افغانی، علی شریفی زارچی، داریوش رحمانیان، حمیده خادمی، آمنه عالی، مهدی خویی، عزیز شفیعی زرقانی، بهارک اختردانش، محمدمهدی علومی، راحله علی‌ مراد زاده، وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، حسین مصباحیان، آرش بیدالله خانی، شیرزاد آزاد، آذین موحد، مهدی مطیع، محمد سلطانی، مسعود علیا، امیر مازیار، سمیه سیما، بهروز چمن آرا، سارا ملکان، مهام میقانی، محمد سعادتی، آرمیتا سراج زاهدی و دو تن از اساتید دانشگاه تهران در دانشگاه های مختلف کشور از اواخر تیرماه تاکنون از تدریس کنار گذاشته شده و یا با محدودیت هایی مواجه شده اند. همگی این اساتید سابقه همراهی با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را دارند.

لازم به یادآوری است موج تصفیه اساتید دانشگاهی به خصوص در رشته های علوم انسانی و هنر، تاریخچه طولانی در حکومت فعلی ایران دارد که در طی سرفصل های سیاسی مختلف در کشور بیشتر یا کمتر می شود.

روزنامه اعتماد روز مورخ ۹ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد: “۵۲ استادانی که از شهریور ۱۴۰۰ (آغاز فعالیت دولت سیزدهم) تا ۸ شهریور امسال، برخلاف خواست خود از بدنه آموزش عالی حذف شده‌اند، شناسایی شده‌اند.” این روزنامه پیشتر در گزارشی به جمع‌آوری نام‌های ۱۵۷ استاد دانشگاه که در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، پرداخته بود.

این گزارش حاکی است که دولت‌های پیاپی در جمهوری اسلامی دست‌کم از نیمه دوم سال ۱۳۸۴، یعنی از حدود ۱۸ سال پیش، به اتهام «نگرش سکولار»، دست به اخراج‌های گروهی استادان عمدتاً پرسابقه زده‌اند.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.