نامه مادر پوریا یکى از سرنشینان هواپیماى مالزى که میخواست به کشور آلمان پناهنده شود

پنجشنبه, 7ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

purya-madarash

نامه مادر پوریا یکى از سرنشینان هواپیماى مالزى که برای پناهندگی میخواست به کشور آلمان سفر کند و جان خودش رو در این سفر از دست داد!

دوستان خوبم همکارای مهربونم اقوام نازنینم و کسانیکه نمیشناسمتون سلام

از اینکه این مدت من و پوریا باعث ناراحتی و نگرانی شما شدیم معذرت میخوام. از وقتیکه بچه دار شدم فقط از خدا میخواستم که داغ بچه هامو نبینم اما خوب نشد دیگه . دیدم اون چیزیو که نباید میدیدم. خدای مهربون انگار تو خاک من کمی براده ی فولاد ریخته…

من مادرم و معلومه که الان چه حالی دارم اما فقط خوشحالم که پوریا اون کاریو که میخواست کرد. خوشحالم که پوریا یک هفته ای که تو مالزی بود دیگه میخندید تمام عکساش نشون میده که شاده و برای من این از همه چی مهمتره. من تمام زندگیمو گذاشتم که پوریا و ایلیا شاد باشن و تو زندگیشون اختیار داشته باشن . دلم میخواست که میتونستم یک بار دیگه ببینمش اما خوب نشد دیگه دیدارمون به قیامت افتاد.

من برای پوریا سیاه نمیپوشم و امیدوارم که دوستانش هم نپوشند . شادی و شاد بودن ارزش جون دادن داره پس رفتن پوریا رو نباید که سیاه کنیم. یه روز اومدیم و یه روز هم میریم . پوریا این سعادت رو داشت که عشق و محبت همه رو بدنبالش داشته باشه .

شاید اگه طور دیگه میشد جز من کسی ناراحتش نمیشد اما الان از کل دنیا برای پوریا دعای خیر شد . از همتون ممنونم. از همه ی همدلی و همراهی که با من و پسرم کردید ممنونم. دعاهای شما همه بدرقه راه پوریا شد . براتون آرزوی شادی و سلامتی دارم و ببخشید که تک تک نمیتونم براتون بنویسم.

دوستون دارم و برام دوستی با شماها خیلی ارزشمنده.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۱۴ نظر

  1. پاسپورت دزدی اصلا معنی نداره. چون کسی که پاسپورتی رو میدزده نمیتونه باهاش کاری انجام بده که ! نه چهره فرد مالک اون پاسپورت به چهره ش میخوره و نه زبان اون کشور رو بلده.
    موضوع اینجاست که یک عده افراد به میل خودشون و یا بخاطر نیاز به پول پاسپورت هاشون رو برای مدتی می فروشن. یک عده قاچاقچی هم که معمولا با شبکه اینترپل همکاری دارن این پاسپورت ها را می خرن و با دستکاری ماهرانه در تعویض عکس و یا پیدا کردن پاسپورت شباهتی اونها رو به مسافران قاچاقی می فروشن . نه زوری در کار بوده و نه کسی ناراحت.
    بعد از مدتی هم صاحب اصلی پاسپورت بدون هیچ مشکلی به اداره مهاجرت کشورش مراجعه میکنه و مدعی میشه که پاسپورتش رو گم کرده و راحت یکی دیگه می گیره.
    هیچگونه عبور غیرقانونی از مرز هم وجود نداره. اکثر ایرانیها کاملا قانونی و با پاسپورت خودشون میرن ترکیه یا عمان یا مالزی یا گرجستان و …و بعد به یک کشور ثانی و با پاسپورت دومی که قاچاقچی بهشون داده میرن کشور مقصد.وقتی هم به کشور مقصد رسیدن مدارک رو از بین می برن و هیچگونه سند شناسایی ندارن که دولت اونجا بخواد برشون گردونه. بعد هم به تقاضای پناهندگی میدن و اداره مهاجرت موقتی جایی اونها رو اسکان میده تا زمان مصاحبه شون برسه.
    هیچ هم آبروی کسی یا ملیتی نمیره. ایران هم به عنوان یک کشور دارای حکومت دیکتاتور به قدر کافی سابقه خودش خراب هست که دولت کشورهای دیگه بر اساس ملیت پناهجو قضاوتی در مورد کشورش نکنن. لطفا با تعصب و کج اندیشی خرعبل ننویسید. قضاوت هم نکنید. مگه من و شما میدونیم چه دلایلی باعث میشه کسی دل از وطن و زادگاه خودش بکنه و بره؟

  2. فکر میکنم یک اشتباه چاپی در نامه مادر مرحوم پوریا وجود دارد و آنهم این عبارت است :

    ( یه روز اومدیم و یه روز هم میریم )

    که معنای صحیح آن اینست : به روز نه بلکه ( به زور ) منظور از زور ( جبر ) است ، که میگویند انسان به جبر می آید و به جبر هم میرود و منظور اینست که خود هیچ اراده ای در آمدن ( تولد ) و رفتن ( مرگ ) ندارد .

    با تشکر فراوان .

    روحش شاد .

  3. من هم از مرگ این جوان متاسفم ولی واقعیت تلخ همین است که علی نوشته وباعث عصبانیت برخی دوستان شده . مهاجرت نیروی متخصص یا پناهندگی سیاسی و دینی فرق دارد با اتفاقی که در حال حاضر در جریان است. عبور غیرقانونی از مرز . خرید و فروش پاسپورت دزدی یا جعلی و یا دروغگویی و ادعای تغییر دین و یا گی بودن از جمله دروغهایی است که بسیاری از هموطنان ما بکار می گیرند تا از ایران بگریزند. شاید حق دارند ولی مطمٔن باشید که اکثر اینها نمی دانند در غرب چه در انتظار آنهاست. بر خلاف آن چه ما در ایران “زرنگی” می دانیم اینجا این رفتارها را دروغگویی و خلاف می دانند و منجر به ترحم و بدبینی به ایران و ایرانی است.
    بدا بحال ملتی که دروغ و ریا برایش عادی شده..

  4. اره علی‌ آقا، ایران انقد‌ها هم بد نیست، فقط اگه راه رفتن باشه، نصف مردم در میرفتن. شما معلوم نیست تو کدوم ایران زندگی‌ میکنی‌.

  5. علی‌ جان، شما نگران آبروی ایرانیها هستی‌؟ سات خواب بابا جان چون ۳۵ ساله که آبروی ایران رفته عزیز جان. بهتر بگم آخوندا … تو آبروی ایران رفت، اونوقت تو فکر می‌کنه این جون با سفر با یک پاسپورت جعلی آبروریزی کرده؟ واقعا مزدوران جمهوری اسلامی چه خوب خودشونو لوو میدن

  6. اگر واقعا شما مادر باشید ! عجیب است که شادی فرزندتان را به این قیمت می خواستید ! باور کردنی نیست . حالا اون بنده خدا هم هیچ آیا فکر آبروی یک مردم بی تقصیر را نکردی ؟ که در دنیا با اون ها چطور برخورد میشه؟ وچقدر سر افکنده خواهند بود؟

  7. خریدن پاسپورت دزدی برای مهاجرت غیرقانونی با دزدیدن پاسپورت چندان تفاوتی ندارد. هر دو کار وقیح و غیر اخلاقی و وقیحانه هستند.
    شخص نامحترمی که گفته “خفه شو”: با اشخاص نفهم و بی نزاکت وارد بحث نخواهم شد. جادو جنبلت هم برای خودت نگهدار مردک کوته فکر.
    باز هم می گم، دزد و قاچاقچی را روی سرتان می گذارید و قهرمان سازی می کنید! همین اشخاص هستند که نام مهاجران ایرانی را در مالزی و نام پناهندگان واقعی در اروپا و آمریکا لکه دار می کنند. همین ها هستند که زندان های مالزی را از ایرانیان دزد و قاچاقچی پر کرده اند. دفعه بعدی که در یک فرودگاه مورد بازجویی و انگشت نگاری قرار گرفتید یا ویزای توریستی/کاری/دانشجویی شما ریجکت شد از امثال این هموطن متوفیمان تشکر کنید.

  8. قابل توجه دوستان اینکه پاسپورت اگرچه دزدی بوده ولی معنی اش این نیست که این مرحوم پاسپورت رو دزدیده . صاحبین اصلی پاسپوزت ها تقریبا یک سال قبل پاسپورت هاشون رو گم کردن یا ازشون به سرقت رفته. این اقایون مسافر بعدا این پاسپورت ها رو خریدن. این بنده خدا ها همش یکهغته تو مالزی بودن و وقت اینکه پاسپورت بدزدن رو نداشتن. این ها این رو از یک شبکه قاچاق انسان خریدن .

  9. مادر مهربان ,,,,آری پسرتان شاد بود …ما پناهنده میشویم که شاد باشیم فقط……دردناک است

  10. لطفا به این جوانهای ایرانی تهمت نزنید

    شما بهتر بری پولی که بابت این کامنتها بهت میدن رو بگیری
    وضعیت اسفناک ایران هم مشخصه
    اینخمه جونهای بیکار
    و امید به زندگی در ایران
    و …

    لطفا فقط … شو!

  11. با سلام
    اولا به این مادر تسلیت میگم وچه نامه پر از احساس انسانی این مادر.علی اقا ملت خوبو نجیبی هستیم این دولت ایرانه که باید جواب بده که چرا یک جوان ایرانی نمیخواد در کشورش بمونه چرا در کشور خودش یک جوان۱۹ ساله بدون اینده است وخیلی چراهای دیگه کشور شده ارث پدر اخوندها ویکعده جیره خوارش فکر کن چرا یک فرانسوی فنلاندی و و و به گذرنام جعلی نیاز ندارند ولی ایرانی نیاز داره.خاموش بودن بعضی اوقات بهتر از گفتن هر چیزه.

    بگذار سر به سینه‌ی من
    تا بگویمت
    اندوه چیست، عشق کدامست، غم کجاست

  12. Ali khafe sho lotfan,eshalla ke hamin Bala sare khonevadat biad.

  13. خداییش دیگر انقدرها هم ایران بد نیست! ملت نازک نارنجی هستن فکر می کنند “خارج” چه خبره.

    متاسفم که این جوان جانش را از دست داده… روحش شاد. اما این دلیلی برای نادیده گرفتن جرمی که مرتکب شده نیست. با پاسپورت دزدی به صورت غیر قانونی سوار هواپیما شده که وارد خاک اروپا بشه!

    میلیون ها جوان داخل و خارج از ایران قانونی کار/تحصیل و زندگی می کنند هزاران هزار مشکل هم دارند اما بالاخره روزگار می گذرد و دلیل بر دزدیدن پاسپورت توریست های اروپایی نمی شود!! همان مالزی می توانست سکوی پرتابی باشد برای این جوان. این که با مهاجرت غیر قانونی رویای بهشت و زندگی بی دغدغه و درآمد بی دردسر و بی زحمت پناهندگی را در سر جوان ها فرو کنیم مشکلی را حل نمی کند.

    احتمالا مادر و پدر از هم جدا شدند. مادر به اروپا رفته (پناهنده شدند احتمالا!) پسرش را هم تشویق کرده که پاشو غیرقانونی بیا اینجا. الان هم این ماجرا پیش آمده. آبروی ایرانی را هم برده اند این ۲ نفر… فقط ۲ نفر مسافر قاچاق با پاسپورت های دزدی و هر ۲ نفر هم ایرانی ! شانس آوردیم سقوط هواپیما را گردن این ۲ نفر نیانداختند!

    ملت باحالی هستیم! از دزد و قاچاقچی هم قهرمان می سازیم!!