توافق سه‌جانبه تهران، کاراکاس و دمشق برای ساخت پالایشگاه در حمصِ سوریه

شنبه, 8ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

رسانه‌های ایران و سایت‌های بین‌المللی حوزه تخصصی نفت، روز جمعه هفتم مهر گزارش دادند که ایران، ونزوئلا و سوریه قراردادی را امضا کردند که براساس آن، با مدیریت ایران و همکاری ونزوئلا یک پالایشگاه جدید در استان حمص سوریه ساخته خواهد شد.

یک مقام ارشد ایران گفت که این همکاری‌ها را باید در راستای «کمک به محور مقاومت» نیز در نظر گرفت.

بر اساس این گزارش‌ها، ایران پالایشگاه حمص را برای پالایش روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت خواهد ساخت.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت دولت‌های تهران، کاراکاس و دمشق به‌زودی «وارد فاز تأمین مالی و ساخت و ساز خواهند شد».

به گفته او، «بررسی‌های انجام شده نشان داد که سوریه و کشورهای همسایه آن نیازمند فرآورده‌های نفتی هستند و احداث یک پالایشگاه جدید در کنار دو پالایشگاه کنونی سوریه در حمص و بانیاس، به عنوان یک نیاز تشخیص داده شد.»

آقای سالاری اعلام کرد که مطالعات برای بنای پالایشگاه تازه حمص توسط تیمی از شرکت ملی نفت ایران انجام شد.

طبق تفاهم‌نامه امضا شده، نفت مورد نیاز پالایشگاه حمص از طریق «ترکیبی از نفت ایران و ونزوئلا» تأمین خواهد شد.

این مقام ایرانی همچنین فاش کرد که پالایشگاه کنونی حمص به‌دست مهندسان ایران و پس از بازدید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در سفر او در میانه بهار امسال به سوریه، تعمیر شد. به گفته جلیل سالاری، به‌دنبال تعمیر پالایشگاه موجود در حمص، ایران درنظر دارد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت نیز به سوریه بفرستد تا در این تأسیسات پالایش شود.

او گفت دولت ابراهیم رئیسی برای «حضور و تعمیر پالایشگاه‌های فراسرزمینی» تصمیم «اصولی» گرفته و مدعی شد که فعالیت یادشده در سوریه از جنبه اقتصادی «برد- برد است».

میزان سرمایه‌ای که قرار است ایران برای ساخت پالایشگاه جدید در سوریه اختصاص دهد، اعلام نشده و معلوم نیست که غیر از تقویت زیرساخت‌ها و صنایع سوریه که متحد ایران است، این سرمایه‌گذاری برای خزانه مالی ایران حاصل مادی نیز خواهد داشت یا نه.

با ساخت پالایشگاه جدید در حمص، ایران به سوریه در افزایش سطح تولید نفت کمک می‌کند. سوریه در دوره جنگ طولانی داخلی و همچنین به دلیل صادرات نفت آن در مناطقی که زیر کنترل حکومت مرکزی نیست، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار زیان دیده است.

جلیل سالاری همزمان گفت برای دولت رئیسی «جنبه سیاسی» کمک ایران به سوریه در امور نفتی نیز اهمیت دارد زیرا «کمک به تأمین سوخت محور مقاومت، منجر به تقویت این جبهه خواهد شد».

برخی رسانه‌های جمهوری اسلامی قرارداد جدید را «تأمین سوخت محور مقاومت به عنوان میوه دیپلماسی انرژی» توصیف کردند.

«محور مقاومت» شامل حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حشدالشعبی و گروه‌های دیگر متحد با اهداف جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن هستند که آمریکا، اسرائیل و شمار زیادی از کشورهای غربی آن‌ها را در فهرست تروریستی خود قرار داده‌اند.

افزایش همکاری‌های ایران با سوریه با نگاه «کمک به محور مقاومت» در حالی است که در اعتراضات سال‌های گذشته درون ایران، شعارهای زیادی علیه این نوع مراودات و لزوم ترجیح دادن تأمین مطالبات مردم داخل، به گستردگی مطرح بوده است.

به نوشته سایت اویل پرایس، «توافق مهم» سه جانبه میان ایران، سوریه و ونزوئلا با وجود کارزار تحریم سنگینی که به صنایع نفت هر سه کشور آسیب زیادی وارد کرده، امضا شده است.

ایران غیر از ارائه کمک‌های فنی و لجیستیک به صنعت نفت سوریه برای غلبه بر تحریم‌های آمریکایی، متحد نظامی مهم حکومت بشار اسد است و در کنار روسیه و گروه‌های شبه‌نظامی متحد فعال خود در سوریه، به حفظ بقای دولت مرکزی دمشق کمک کرده است.

ایران در سال‌های گذشته همکار مهم فنی با دولت ونزوئلا نیز بوده است.

اواخر بهار امسال در نتیجه کمک‌های فنی ایران، ونزوئلا کار در پالایشگاه نفت ال پالیتو را از سرگرفت و هم‌زمان، تیم‌های فنی اعزامی از سوی شرکت ملی نفت ایران به روی بازسازی مجتمع بزرگ پالایشگاهی پاراگونا در مرکز ونزوئلا کار می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ایران، سایت اویل پرایس و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.