گزارش جدید: حجم یخچال‌های سوئیس در دو سال گذشته به اندازه سه دهه کاهش یافته است

یکشنبه, 9ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

یخچال رون در کانتون وله، سوئیس. یخچال‌های طبیعی سوئیس در کل ۱۰ درصد از حجم خود را در دو سال گذشته از دست داده‌اند. آرشیو

صدای آمریکا

یخچال‌های طبیعی در سوئیس با سرعتی «حیرت انگیز» رو به کاهش هستند.

بنا بر آماری که روز پنجشنبه ششم مهر، منتشر شد، تنها در یک دوره زمانی دو ساله، حجم این یخچال‌ها، در کل، ۱۰ درصد کاهش یافته است. کاهش بارش برف و افزایش دمای هوا از عوامل عمده ذوب شدن بی‌سابقه این یخچال‌ها بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، داده‌های کمیسیون رصد کرایوسفر (یخ‌کره) آکادمی علوم سوئیس حاکی از آن است که یخچال‌های این کشور در سال جاری میلادی تاکنون ۴ درصد از حجم کل خود را از دست داده‌اند. این میزان، تنها دومین رکورد ثبت شده پس از سال ۲۰۲۲ میلادی است که در آن سال، ۶ درصد از یخچال‌های طبیعی سوئیس از بین رفتند.

برای درک بهتر این موضوع، یخچال‌های سوئیس در طول این دو سال به اندازه ۳ دهه، بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، یخ از دست داده‌اند.

ماتیاس هُوس، رئیس شبکه نظارت بر یخچال‌های طبیعی سوئیس، که با آکادمی علوم سوئیس همکاری می‌کند، گفت: «[مقدار یخ] از دست رفته‌ای که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد آن بوده‌ایم، بسیار حیرت‌انگیز و فراتر از هر چیزی است که تاکنون تجربه کرده‌ایم.»

ماتیاس هوس، یخچال‌شناس و رئیس رئیس شبکه نظارت بر یخچال‌های طبیعی سوئیس ضخامت یخ در یخچال رون را اندازه می گیرد - ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳
ماتیاس هوس، یخچال‌شناس و رئیس رئیس شبکه نظارت بر یخچال‌های طبیعی سوئیس ضخامت یخ در یخچال رون را اندازه می گیرد – ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳

او به سی‌ان‌ان گفت: «اگرچه یخچال‌ها چندین دهه است که با سرعتی ثابت در حال از دست دادن حجم خود هستند، اما این [مورد] شتاب هراس انگیزی است.»

هوس افزود که این سرعت زیاده از حد، «بدون تغییرات اقلیمی غیرممکن بود.»

ذوب شدن یخ‌ها که بر یخچال‌های طبیعی در سراسر سوئیس تأثیر گذاشته، پس از زمستانی با بارش بسیار کم برف رخ داده است. سطح برف در نیمه دوم ماه فوریه (اواخر بهمن و اوایل اسفند) به پایین‌ترین حد خود رسید که حدود ۳۰ درصد کمتر از حد میانگین معمول بود. پس از آن، تابستانی با دمای بسیار بالا فرا رسید.

به گزارش شبکه نظارت بر یخچال‌های طبیعی سوئیس، ماه ژوئن بسیار گرم و خشک موجب شد که برف‌ها دو تا چهار هفته زودتر از حد معمول آب شوند.

در ماه ژوئن، رای دهندگان سوئیسی با قانون جدیدی برای کاهش قابل توجه سطح آلودگی‌هایی که موجب گرمایش زمین می‌شود، موافقت کردند. وضع این قانون، ایده فعالان اقلیمی‌ای بود که برای نجات یخچال‌های طبیعی، خواستار پایان دادن به مصرف سوخت‌های فسیلی بودند.

با این همه، به دلیل سرعت بی‌سابقه تغییرات آب و هوایی، وقت زیادی باقی نمانده است.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که حتی اگر اهداف بلندپروازانه آب و هوایی برآورده شوند، نیمی از یخچال‌های طبیعی جهان ممکن است تا پایان قرن ناپدید شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.