مخالفت آشکار طالبان با مردم‌سالاری؛ «ما ۲۰ سال ضد دموکراسی جنگیدیم»

دوشنبه, 10ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

طالبان مدعی‌اند که با احکام شریعت اسلامی می‌توانند مملکت را اداره کنندــ AFP

طالبان مدعی‌اند نظام‌های سیاسی دموکراتیک مناسب کشورهای اسلامی نیستند

نیلوفر لنگر 

یک مقام ارشد طالبان در نشستی با بزرگان قومی و ساکنان استان پکتیا، گفت آنچه رهبران سیاسی پیشین از طالبان می‌خواهند، گفت‌وگو در مورد دموکراسی است اما این موضوع هرگز برای طالبان پذیرفتنی و حتی قابل بحث نیست.

محمد نبی عمری، معاون وزیر داخله (کشور) طالبان، روز یکشنبه ۹ مهر (اول اکتبر)، در مراسم معارفه استاندار جدید طالبان برای استان پکتیا، گفت که رژیم طالبان، حاضر نیست در مورد موضوع‌هایی مانند دموکراسی گفت‌وگو کند. او تصریح کرد: «دموکراسی همان مفهوم شیطانی و ناپاکی است که ما [طالبان] ۲۰ سال با آن جنگیدیم و تا ۱۰۰ سال دیگر هم می‌جنگیم.»

این مقام طالبان در حالی این اظهارات را مطرح کرد که گفته می‌شود قرار است شماری از رهبران سیاسی پیشین افغانستان اواسط اکتبر با مقام‌های طالبان در شهر برلین، پایتخت آلمان، دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که شش تن از اعضای ارشد طالبان به این نشست دعوت شده‌اند اما مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها شرکت در این نشست را خواهند پذیرفت.

معاون وزیر داخله طالبان در سخنرانی اخیرش تاکید کرد که در حال حاضر در افغانستان «امارت اسلامی» برقرار و همه‌چیز در امن و امان است. او اضافه کرد که اگر رهبران سیاسی پیشین می‌خواهند به افغانستان بازگردند، می‌توانند بیایند و «زیر سایه امارت اسلامی» زندگی کنند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱، همواره تاکید کرده‌اند که جز شریعت اسلامی و نص صریح قرآن، هیچ قانون و قاعده دیگری را مبنای حکومت‌داری قرار نمی‌دهند. این گروه به‌صراحت با دموکراسی، آزادی بیان، حقوق زنان و مسائل مدنی و مدرن از این دست، مخالفت نشان داده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، درباره ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان بحث کرد اما طالبان اعلام کردند که مجمع عمومی سازمان ملل یک موضوع «پیش‌پاافتاده» را در اولویت قرار داده و به موضوع‌های مهم نپرداخته است.

طالبان مدعی‌اند نظام‌های سیاسی دموکراتیک که بر اساس رای و اراده مردم بنا شده‌اند، مناسب کشورهای اسلامی نیستند و این کشورها باید بر اساس شریعت اسلام و با پیروی از قوانین بدوی دینی اداره شوند.

این در حالی است که در دو سال گذشته کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به طور گسترده بر ایجاد حکومت فراگیر و ملی مبتنی بر دموکراسی در افغانستان تاکید کرده‌اند. حتی کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه هم که روابط نزدیکی با طالبان دارند، همواره به تشکیل حکومت فراگیر برای حل بحران سیاسی افغانستان تاکید کرده‌اند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.