پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای «سیاست آپارتاید جنسیتی» طالبان را محکوم کرده و از تکرار آن هشدار داد

پنجشنبه, 13ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ

ار اف ای 

در این قطعنامه که با ۵١٩‬ رای موافق، ١۵ رای مخالف و ١٨‬ رای ممتنع به تصویب رسید، تاکید شده که از زمان برگشت طالبان به قدرت، نقض جدی حقوق بشر در افغانستان زیر اداره این گروه، رو به افزایش بوده است.

برای نخستین‌بار، اعضای پارلمان اروپا در این قطعنامه خود از موجودیت «سیاست آپارتاید جنسیتی» در افغانستان زیر اداره طالبان سخن زده و از تکرار این سیاست و نیز سرکوب زنان و دختران و هدف قرار دادن فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر هشدار داده‌اند.

در کنار این، پارلمان اروپا در قطعنامه خود از ادامه بازداشت‌های اجباری و اعدام فراقانونی نظامیان و کارمندان نظام پیشین افغانستان نیز سخن زده و از طالبان خواسته تا به عفوعمومی که اعلام کرده‌اند، پابند بمانند.

نمایندگان پارلمان اروپا در این مورد از طالبان خواسته‌اند تا عفوعمومی را درپیوند به «مقامات دولتی پیشین و اعضای نیروهای امنیت ملی که در معرض بازداشت خودسرانه، اعدام‌های فراقانونی، ناپدید شدن اجباری و شکنجه قرار دارند، به‌گونه کامل اجرا کنند.»

به دنبال برگشت گروه طالبان به قدرت، رژیم این گروه در راستای «حذف کامل زنان از جامعه» تلاش کرده و تاکنون محدودیت‌های گوناگونی بر زنان و دختران افغانستان وضع نموده‌اند.

آنچه که زنان افغانستان، آن را «آپارتاید جنسیتی» می‌خوانند و خواهان به‌رسمیت شناخته شدن آن از سوی جهان هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.