آمار صادرات غیرنفتی ایران به ژاپن «در حال صفر شدن» است

دوشنبه, 17ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

آمار منتشر شده توسط گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به ژاپن که در میانه دهه‌های ۱۳۸۰ و ۹۰ به حدود ۱ میلیارد دلار رسیده بود، در شش ماه نخست امسال به حدود ۵ میلیون دلار سقوط کرده است.

«نود اقتصادی» در این باره نوشته با توجه به این که میزان صادرات غیرنفتی ایران به ژاپن در سال گذشته در مجموع فقط ۱۲.۶ میلیون دلار بوده است، این میزان «در حال صفر شدن» است.

این رسانه خبر داده است که پس از امضای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و غرب، موسوم به «برجام»، صادرات ایران به این کشور در سال ۱۳۹۵ به ۱/۱ میلیارد دلار و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به‌ترتیب به ۴۲۲ و ۲۴۱ میلیون دلار رسیده بود.

«نود اقتصادی» نوشته است که این سقوط نشان می‌دهد ژاپن «بیشترین تبعیت» را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌کند. اما قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژهٔ اقدام مالی پول‌شویی، اف‌ای‌تی‌اف، نیز در این زمینه مؤثر است.

بر اساس گزارش‌های متعدد منتشرشده، تراز تجاری ایران در سال‌های اخیر منفی شده و ارزش واردات از صادرات غیرنفتی پیشی گرفته است.

آمارهای گمرکی پنج‌ماههٔ نخست امسال نشان می‌داد صادرات غیرنفتی کشور نزدیک پنج میلیارد دلار کمتر از واردات کشور بوده است.

همچنین در چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۲، صادرات کالاهای غیر نفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با ۷.۹۷ درصد کاهش، به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید.

این در حالی است که آمارهای گمرکی چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، حاکی از آن بود که واردات غیرنفتی این کشور از ایران در هفت ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد افت کرده و به ۲.۵ میلیارد دلار سقوط کرده؛ درحالی‌که صادرات چین به ایران با رشد ۱۷ درصدی به شش میلیارد دلار اوج گرفته است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سه سال گذشته انتشار آمار رسمی در وب‌سایت خود را متوقف کرده است و صرفاً گزارشی از کلیات تجارت غیرنفتی را برای انتشار در اختیار رسانه‌های حکومتی قرار می‌دهد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.