با شعله‌ورتر شدن حملات اسرائیل بر غزه، امدادگران برای کمک به غیرنظامیان به «تقلا» افتاده‌اند

سه شنبه, 18ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

سازمان ملل از تشدید حملات اسرائیل به غزه و محاصره این شهر ۲.۳ میلیونی ابراز نگرانی کرده و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفته که به لوازم صحی، غذا و سوخت در غزه «به شدت نیاز» است و باید زمینه ورود کمک‌های بشردوستانه به این شهر فراهم شود.

یک مرد فلسطینی درحال بیرون کردن جسد یک دختربچه از زیر آوار ساختمان شهرداری خان یونس که توسط حمله اسرائیل تخریب شده است. ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳
یک مرد فلسطینی درحال بیرون کردن جسد یک دختربچه از زیر آوار ساختمان شهرداری خان یونس که توسط حمله اسرائیل تخریب شده است. ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ REUTERS – IBRAHEEM ABU MUSTAFA

در ادامه درگیری‌های پسین میان حماس و اسرائیل که تا همینجا صدها کشته از دو طرف گرفته و ۱۸۰ هزار فلسطینی را آواره کرده، اینک شهر ۲.۳ میلیونی و محاصره شده غزه، ممکن است با تشدید حملات اسرائیل با وضعیت بحرانی‌تری روبه‌رو گردد.

آنچه که سازمان ملل را نگران کرده و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مورد شهر غزه که قبلا از سوی نهادهای حقوق بشری به «زندانی سر باز» تشبیه شده بود، گفته که «وضعیت حقوق بشری در غزه، پیش از خصومت کنونی نیز بسیار وخیم بود و حالا فقط از نگاه ظاهری درحال وخیم‌تر شدن است.»

دبیرکل سازمان ملل با نگرانی از قربانی شدن افراد بی‌گناه بیشتری، و درحالی که درگیری میان اسرائیل و حماس ادامه دارد، بر حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرده و گفته که ورود لوازم ضروری چون امکانات صحی، غذا، سوخت و دیگر کمک‌های بشردوستانه در غزه باید زمینه‌سازی شود.

وضعیت کنونی کمک‌رسانی در غزه

تا اینجای کار، جنگ‌ سه‌روزه حماس و اسرائیل به ویژه محاصره شهر غزه، روند کمک‌رسانی را برای نهادهای بشردوستانه مختل کرده است. خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی نوشته که گروه‌های بشردوستانه برای کمک به غیرنظامیانی که در جنگ گیرمانده‌اند، «درحال تقلا» هستند و ناگزیر اند، تعیین کنند که چه کمک‌هایی امن است و باید ادامه دهند.

یکی از نهادهایی که در همین روزهای نخست جنگی که انتظار می‌رود، به‌گونه فرسایشی ادامه یابد،‌ بیمارستان پزشکان بدون مرز در غزه است که با کمبود دارو و سوخت روبه‌رو شده است.

مسئولان این بیمارستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته‌اند که آنگونه که نیاز است، قادر به تامین مجدد نیازها نیستند، زیرا تدارکاتی که برای زخمی‌ها استفاده می‌شود درحال تمام شدن است.

هم‌اینک به دلیل کمبود برق، بیمارستان پزشکان بدون مرز با ژنراتورها فعال نگه‌داشته شده و مسئولان آن هشدار می‌دهند که اگر ورود سوخت درپی محاصر غزه، قطع گردد، «مشکل بزرگی» ازجمله تعلیق فعالیت این بیمارستان را درپی خواهد داشت.

در کنار سوخت، مشکلی دیگری که حملات اخیر و محاصره غزه ایجاد کرده، مختل کردن دسترسی به آب بهداشتی است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در این مورد گفته که «تخریب تاسیسات آب، فاضلات و بهداشت در غزه، خدمات‌رسانی به بیش از ۴۰۰ هزار نفر که حدود یک‌ششم کل جمعیت می‌شود را با مشکل روبه‌رو کرده است.»

وضعیت حساس حقوق بشری در غزه، سبب شده که تا این دم، چندین کشور اروپایی ازجمله فرانسه و اسپانیا در کنار همدردی با اسرائیل، با قطع کمک به فلسطین نیز مخالفت کنند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.