امید به تولید جنین آزمایشگاهی یوزپلنگ به همت جهاددانشگاهی

پنجشنبه, 20ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

سمنان- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: طی ۲ سال آینده با توجه به ذخیره ژنتیک یوزپلنگ‌های تلف‌شده می‌توان امیدوار به تولید جنین یوزپلنگ در محیط آزمایشگاهی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن مسلمی نائینی روز پنجشنبه موضوع تولید یوزپلنگ به دست متخصصان بومی در مراکز جهاد دانشگاهی را در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، به عنوان دستاورد و پیشرفت‌های این مرکز مطرح کرد.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان یکی از سه منطقه حفاظت شده با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ آسیایی در ایران به شمار می‌رود.

بخشی از منطقه توران یا خارتوران، یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران، یعنی حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی اصلی تهران- مشهد قرار گرفته و این جاده بزرگترین قربانگاه یوز ایرانی محسوب می‌شود و از تمامی یوزپلنگ‌های تلف شده در این محور، نمونه‌گیری شد تا در صورت امکان و سلامت نمونه ذخیره‌سازی ژنتیک انجام شود.

طبق گزارش‌ها، طی ۱۲ سال گذشته ۱۰ قلاده یوزپلنگ در جاده های شرق استان سمنان ناشی از تصادف با خودروهای عبوری تلف شده‌اند.

موفقیت‌های جهاددانشگاهی در درمان ناباروری

رییس جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: این نهاد از موسسه‌های فعال با ضریب موفقیت بالا در زمینه درمان ناباروی است و طبق معیارهای جهاد دانشگاهی، ضریب موفقیت درمان ناباروری در مراکز درمانی زیر پوشش جهاد دانشگاهی ۳۳ درصد است.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و انجام کارهای تبلیغی در زمینه فرزندآوری در راستای جوانی جمعیت باید مورد باشد و جهاد دانشگاهی در این زمینه نیز برنامه‌هایی دارد.

مسلمی نائینی بیان کرد: هدف از تشکیل جهاد دانشگاهی کمک به بخش‌های مختلف برای توسعه و پیشرفت کشور است و اکنون متخصصان جهاد دانشگاهی موفق به ساخت دستگاه‌های حفاری تا عمق ۲ هزار متر شدند که مورد تایید کارشناسان است و کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند.

وی با اشاره به کاهش جمعیت جوان، بر توانمندسازی سالمندان تاکید کرد و افزود: مرکز مجهز توانمندسازی سالمندان در تهران زیر نظر جهاد دانشگاهی فعال است..

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی در زمینه کشاورزی و گیاهان دارویی هم فعالیت دارد و تنها پژوهشکده در این زمینه متعلق به جهاد دانشگاهی است.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد در زمینه افکارسنجی نیز خدمات ارایه می‌دهد و که خطای آمار افکارسنجی با واقعیت نزدیک به ۲ درصد است.

مرکز درمان ناباروری در سمنان نیازمند تجهیز است

رییس جهاددانشگاهی سمنان در این نشست گفت: ساختمان درمان ناباروی رویان در استان تکمیل شد و اکنون نیازمند حمایت مالی برای تجهیز است.

علی منصفی راد افزود: سمنان جزو استان‌های محروم در زمینه ارائه خدمات درمان ناباروی زیر پوشش جهاد دانشگاهی است که راه‌اندازی این مرکز کمک کننده در درمان بیماری‌های ناباروری و فرزندآوری است.

نگاهی به وضعیت ناباروری و یوزپلنگ‌ها در استان سمنان

به گزارش ایرنا، صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباس‌آباد – میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد و با بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مشخص شد در این فاجعه‌ تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای سه جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی دیگر ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی- سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.

یوزپلنگ‌های تلف شده‌ای که اندام تولید مثلی آنها بر اثر تصادف از بین نرفته بود، از آنها نمونه ژنتیکی و سلول جنسی توسط متخصصان گرفته و ذخیره‌سازی شد.

استان سمنان با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، تاکنون مرکز تخصصی درمان ناباروری زیر نظر جهاد دانشگاهی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس جهاد دانشگاهی در این دیدار، سه کتاب از دستاوردهای جهاد دانشگاهی و تصویری از یک شهید والامقام به نماینده ولی فقیه در استان سمنان تقدیم کرد.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.