موزه تاریخ طبیعی محیط زیست؛ نمایانگر تنوع اکوسیستمی حیات وحش گیلان

دوشنبه, 24ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

ایسنا/گیلان موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان با هزار نمونه تاکسیدرمی شده نمایانگر تنوع اکوسیستمی در حیات وحش نگین سبز شمال کشور است.

موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان با زیربنای ۴۴۰ مترمربع در سال ۱۳۷۵ که نمایانگر تنوع اکوسیستمی در حیات وحش است طراحی شد و از جمله مکان‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی است که می‌تواند علاوه بر شناساندن هرچه بیشتر زیست بوم‌های مختلف گونه‌های حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه، ارزش حفاظت و حمایت از تنوع زیستی را به اقشار مختلف جامعه بیاموزد.

وجود ۱۰۰۰ نمونه تاکسیدرمی شده در موزه تنوع زیستی گیلان

ابراهیم پورمجیب، مسئول موزه تنوع زیستی محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در موزه تنوع زیستی محیط زیست گیلان حدودا هزار نمونه تاکسیدرمی شده که شامل ۲۲۵ نمونه پرنده، ۵۲ نمونه پستاندار، ۶۹ نمونه خزنده و دوزیست، ۲۷ نمونه سنگ و کانی، ۲۳۹ نمونه انواع صدف‌ها، ۲۶۵ نمونه حشره و نمونه‌های زیادی از بیوپلاست گیاهان، بذر گیاهان، اسکلت پستانداران، پرندگان و ماهیان است.

 پورمجیب با بیان اینکه تقریبا ۹۰ درصد از نمونه‌های تاکسیدرمی شده مربوط به استان گیلان است، افزود: موزه تنوع زیستی استان به جهت بالا بردن سطح اطلاعات بازدیدکنندگان از تنوع زیستی سایر استان‌های کشور نیز نمونه‌های را از جمله انواع ماهی‌های فیکس شده خلیج فارس، انواع صدف‌ها، خرچنگ‌ها و … در موزه نگهداری می‌کند.

 وی درباره نقش موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی، خاطر نشان کرد: این موزه در اشاعه فرهنگ زیست محیطی در جامعه امروزه بسیار موثر بوده چون نمایانگر اکوسیستم در حیات وحش است و همچنین ارزش این گونه‌ها در حفاظت و حمایت از تنوع زیستی را به اقشار مختلف جامعه آموزش می‌دهد.

مسئول موزه تنوع زیستی  محیط زیست گیلان درباره بازدید انجام شده از این موضوع در سال گذشته، گفت: حدودا ۴۰۰۰ نفر در سال گذشته از موزه تنوع زیستی گیلان بازدید کردند.

پورمجیب با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از بازدیدکنندگان مدارس در سطوح مختلف تحصیلی بوده و مابقی عموم مردم از موزه بازدید کردند، تصریح کرد: ۳۸۰۰ نفر از مدارس در سطوح مختلف تحصیلی از مهد کودک تا دانشگاهی بودند.

وی گفت: مسئول موزه باتفاق تعدادی از کارشناسان مطلع در خصوص موزه و تنوع زیستی محیط زیست گیلان  اطلاعات اولیه را به بازدید کنندگان ارائه می‌دهند و پاسخگو سئوالات بازدیدکنندگان هستند.

مسئول موزه تنوع زیستی محیط زیست گیلان، هدف اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان را  برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه در خصوص اهمیت گونه‌های حیات وحش و حفاظت از تنوع زیستی با ارزش استان برای اقشار مختلف جامعه بویژه دانش آموزان برشمرد و افزود: بازدید از موزه تنوع زیستی حفاظت محیط زیست گیلان برای دانش آموزان رایگان بوده و ساعات بازدید غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ بعدازظهر است.

موزه تاریخ طبیعی محیط زیست؛ نمایانگر تنوع اکوسیستمی حیات وحش گیلان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.