هدف‌گذاری اسپیس‌اکس برای ارائه اینترنت استارلینک به گوشی‌ها: هر ۲،۵ روز یک پرتاب

ایران اینترنشنال

اسپیس‌اکس با هدف پیشبرد پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای گوشی‌ها به دنبال ثبت یک رکورد بی‌سابقه در صنعت فضایی است. این شرکت برای سال ۲۰۲۴ قصد دارد به طور میانگین هر دو و نیم روز یک پرتاب انجام دهد.

این برنامه‌ریزی جاه‌طلبانه که برای ارسال نسخه ارتقاء یافته ماهواره‌های استارلینک صورت می‌گیرد به این شرکت امکان خواهد داد پروژه مورد نظر را در بازه زمانی از پیش اعلام‌شده رونمایی کند.

این شرکت سال ۲۰۲۲ در حالی ۶۱ پرتاب انجام داد که تعداد پرتاب‌های صورت گرفته سال پیش از آن تنها ۳۱ مورد بود. از طرفی اسپیس‌اکس در دوازده ماه گذشته ۸۸ راکت فالکون را به فضا فرستاده است.

اوایل هفته جاری تعداد پرتاب‌های صورت گرفته این شرکت در سال ۲۰۲۳ به عدد ۷۵ رسید و انتظار می‌رود تا پایان دسامبر به حدود ۱۰۰ پرتاب برسد؛ رکوردی که همین حالا هم اعجاب‌انگیز توصیف می‌شود. بیش از ۶۰ درصد این پرتاب‌ها به ارسال ماهواره‌های اسپیس‌اکس در مدار مربوط بوده‌اند.

بر اساس گزارش وبسایت «آرس تکنیکا»، اسپیس‌اکس برای سال آتی قصد دارد ماهانه ۱۲ پرتاب با راکت فالکون انجام دهد. اغلب این پرتاب‌ها به ارسال ماهواره‌های پهن‌باند استارلینک اختصاص پیدا می‌کند. با این حال مجموعه‌هایی مانند ناسا، نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا و برخی شرکت‌های تجاری نیز برای ارسال محموله‌های خود با این شرکت قرارداد دارند و انتظار می‌رود تعداد آن‌ها نسبت به سال جاری اندکی افزایش داشته باشد.

 

راکت‌های فالکون ۹ به دلیل ویژگی بازیابی خود به اسپیس‌اکس امکان رسیدن به رکوردهای فعلی را داده‌اند. هر یک از این راکت‌ها برای انجام حداکثر ۲۰ ماموریت طراحی شده‌اند. بخش‌های مختلف این راکت‌ها به طور جداگانه امکان تعمیر، نوسازی و جایگزینی دارند.

 

سال ۲۰۲۲ زمانی که برای اولین بار خبر ارائه اینترنت ماهواره‌ای به گوشی‌های معمولی از سوی استارلینک منتشر شد، ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌اکس گفت این کار به ماهواره‌هایی بسیار بزرگ‌تر از نسخه فعلی احتیاج دارد و ارسال آن‌ها نیز صرفا به کمک راکت غول‌پیکر «استارشیپ» امکان‌پذیر است؛ راکتی که برای آماده شدن دست کم به یک سال دیگر زمان نیاز دارد.

با این حال مهندسان استارلینک نسخه تازه‌ای از ماهواره‌های این شرکت را توسعه دادند که از نمونه‌های فعلی بزرگ‌تر اما در عین حال از نمونه اولیه طراحی شده کوچک‌تر است و امکان ارسال آن‌ها به فضا با راکت‌های فالکون ۹ وجود دارد.

قابلیت نوآورانه ماهواره‌های جدید استارلینک به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به سخت‌افزار ویژه یا تغییر در گوشی‌های فعلی بتوانند مستقیما به آن‌ها متصل شوند و از خدماتی مانند تماس، پیامک و اینترنت استفاده کنند.

با این وجود این قابلیت فعلا قرار است به صورت مرحله به مرحله و با همکاری اپراتورهای شش کشور آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و سوئیس در دسترس مشترکان قرار بگیرد. انتظار می‌رود دسترسی به خدمات پیامک از طریق استارلینک تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ و خدمات تماس و اینترنت تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ امکان‌پذیر شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل