علی لاریجانی قطعنامه پارلمان اروپا را “طرح افکار منحط جنسی” دانست

یکشنبه, 17ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

رئیس مجلس ایران انتقادات تندی را در مورد قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران مطرح کرد. صد تن از نمایندگان مجلس نیز دو طرح دوفوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای و انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی ارائه دادند.

آغاز اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات نوروزی با اعتراضات نمایندگان و رئیس مجلس به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه ایران همراه بود. کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا روز دوشنبه (۱۲ فروردین/ اول آوریل) پیش‌نویس قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سخنانش در مورد محتوای این قطعنامه انتقاد کرد. وی گفت: «قطعنامه اخیر پارلمان اروپا از نظر ما یک بیانیه سیاسی است که چه از نظر تنظیم و چه از نظر جایگاه پارلمان اروپا یک نگاه تبلیغاتی در آن حاکم است و یک تحمیل ریاضت منفی و پریشان‌گویی در این بیانیه وجود دارد».

رئیس مجلس ایران در ادامه سخنانش، به بخش‌هایی از دید او مثبت این قطعنامه اشاره کرد؛ از جمله استقبال از مذاکرات هسته‌ای، کمک خواستن از ایران برای حل مسائل مهم منطقه‌ای و تقاضا از شورای اروپا برای بهبود روابط و توسعه همکاری با ایران. وی اما این بخش‌ها را مغایر با قسمت‌های دیگر قطعنامه دانسته که به نظر او “طرح مسائل مداخله‌جویانه و افکار منحط جنسی” بوده است.

لاریجانی افزود: «هیچ عاقلی که قصد آنگونه همکاری‌های گسترده‌ای را دارد اینگونه حرف‌های سخیف و بی‌پایه را مطرح نمی‌کند. این میان‌مایگی و پریشانی است».

رئیس مجلس ایران در بخش دیگری از سخنانش، در این باره که اتحادیه اروپا انتخابات ایران را مطابق استانداردهای دموکراتیک ندانسته، گفت: «این عبارت عجیب که انتخابات در ایران مطابق استانداردهای دموکراتیکی که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است، نیست در بیانیه آمده است. باورشان شده که استانداردهای مترقی دارند در حالی که برخی متفکران غربی جامعه غربی را مومیایی شده در زیر بار این افکار می‌دانند».

وی ضمن تاکید بر اینکه ایران لزومی به پذیرش استانداردهای دموکراتیک غربی نمی‌بیند، سیستم غرب را سیستمی “فرسوده و بیمار” خواند. لاریجانی همچنین غرب را دچار “افسردگی دموکراتیک” دانست که نتیجه آن “جهان پرماجرا و فروپاشیده امروز” است.

غرب جوهر و جنم مبارزه با تروریسم را ندارد

علی لاریجانی در بخش دیگری از انتقاداتش در مورد قطعنامه اروپا علیه ایران، به بحث‌های مربوط به حقوق بشر در این قطعنامه اشاره کرد و کارنامه اروپا در این زمینه را “سیاه” دانست. وی دو جنگ جهانی قرن بیستم با تعداد کشته‌هایی بیشتر از “تمام قرون گذشته تاریخ تمدن بشر” و کشتارهای اخیر در عراق و افغانستان را دلیلی بر این دانست که اروپا نباید نگران حقوق بشر و مبارزه با تروریسم باشد، چرا که به گفته او “جوهر و جنم مبارزه با تروریسم را ندارد”.

رئیس مجلس ایران همچنین اظهار داشت: «صد بار اگر بیانیه بدهید که هم‌جنس‌بازان بتوانند آزادانه ازدواج کنند، جز تنفر در ملت ایران نسبت به فرهنگ غرب چیزی برای خود دست و پا نمی‌کنید. این یک علو فکری نیست که خرافات شیطان‌پرستی و ادیان ساختگی را مورد حمایت قرار می‌دهید. اینجا محل نزاع دو مکتب فکری است. به تعبیر شهید مطهری ما آزادی بیان و فکر را برای رشد عقلی ضروری می‌دانیم نه آزادی هرگونه عقیده مثل بت‌پرستی و سایر جزم‌اندیشی‌ها را».

در بخشی از قطعنامه اتحادیه اروپا به تمامی هیأت‌های اروپایی که به ایران می‌روند تاکید شده که باید با مخالفان سیاسی و فعالان مدنی دیدار کرده و خواهان دیدار با زندانیان سیاسی و تماس با خانواده‌های آن‌ها شوند.

لاریجانی با اشاره به این بخش از قطعنامه پارلمان اروپا گفت: «هر مقام اروپایی که بخواهد با ایران مراوده‌ای داشته باشد باید با احترام به فرهنگ و آداب سیاسی ملت ایران این ارتباط را برقرار کند. میدان دیپلماتیک نه میدان بی‌ادبی سیاسی است، نه میدان رندی و نه میدان ناشی‌گری دیپلماتیک. از دیپلماسی برای ارتباط بهتر استفاده می‌شود وگرنه مقابله به مثل کردن کار دشواری نیست و حرف سخیف و با نخوت زدن افتخار نیست، بلکه حقارت را نشان می‌دهد».

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سفر اخیرش به ایران با نرگس محمدی، فعال زنان و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی و چند تن دیگر از فعالان زن دیدار کرد. این ملاقات با اعتراضات و مخالفت‌های زیادی از سوی مقامات حکومتی ایران روبه‌رو شد.

دو فوریت برای انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی

انتقادات نمایندگان مجلس ایران در مورد پیش‌نویس قطعنامه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا تنها مختص به سخنان رئیس مجلس نبود. تعداد دیگری از نمایندگان نیز در اولین روز کاری مجلس پس از تعطیلات نوروزی، دو طرح دوفوریتی، یکی برای انگشت‌نگاری از اتباع غربی و اروپایی به هنگام ورود به ایران و دیگری در محکومیت قطعنامه اتحادیه اروپا و نیز لغو مذاکرات هسته‌ای از سوی تیم دیپلماسی ایران ارائه دادند.

محمد حسن آصفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، ضمن اعلام این خبر افزود که این دو طرح به امضای ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده است.
وی صدور قطعنامه اتحادیه اروپا علیه ایران را “حرکتی زشت و ناپسند و اشتباهی تاریخی” دانست و اطمینان داد که مجلس و دولت این قطعنامه را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. آصفری همچنین تصریح کرد که صدور این قطعنامه دخالت در امور ایران است و می‌تواند بر روند مذاکرات ایران با غرب تاثیر منفی بگذارد.

این نماینده اراک همچنین افزود: «اگر دل اتحادیه اروپا برای حقوق بشر می‌سوزد قطعنامه‌ای برای زندانیان در بند گوانتانامو، وضعیت مسلمانان آفریقای مرکزی، سوریه و میانمار صادر کند و بداند ما این قطعنامه را یک ورق سیاه بیش نمی‌دانیم».

محمد صالح جوکار، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره این دو طرح پیشنهادی نمایندگان گفت: «طرح دوفوریتی در خصوص محکومیت قطعنامه اروپا و جدیت در مذاکرات هسته‌ای است که باید بیش از این تاثیرگذار باشد و شاید نیاز به لغو ادامه مذاکرات هسته‌ای از سوی تیم دیپلماسی ایران علیه قطعنامه ضد ایرانی اتحادیه اروپا باشد».
این اقدامات مجلس ایران در حالی انجام می‌گیرد که کمتر از دو روز دیگر سومین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک در روزهای هشتم و نهم آوریل (۱۹ و ۲۰ فروردین) در وین آغاز خواهد شد.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار امیدواری کرده که در این دور از مذاکرات دیدگاه‌ها نزدیک و فاصله‌ها کم شود و مذاکره‌کنندگان بتوانند از جلسه بعدی وارد جزئیات شده و نگارش متن نهایی توافق را آغاز کنند. عراقچی گفته، امیدوار است نوشتن این متن در اردیبهشت ماه آغاز شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.