انگیزه جنایت و سوالاتی پیرامون قتل داریوش مهرجویی

چهارشنبه, 3ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

حامد آئینه وند

انتشار فیلم باز سازی صحنه جرم در قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر سوالاتی را ایجاد می کند که به نظرم باید به آنها پاسخ داد. مرور ساده ای بر پرونده های جنایی نشان می دهد که انگیزه هایی موجد قتل افراد است که از سه عامل قدرت، ثروت یا ناموس نشات گرفته باشد و قتل های دیگر عموما اتفاقی هستند مثلا ممکن است افرادی در خیابان هنگام تصادف رانندگی و جر وبحث پیرامون آن زد خوردی کنند و کسی کشته شود یا در گیری سر نوبت در صف نانوایی به چنین فاجعه ای بینجامد اما عموم قتل ها و جنایاتی که صورت می گیرد در یکی از سه عاملی که برشمردم ریشه دارد. در ایران ما که مجازات قتل قصاص است و باز مروری ساده بر پرونده های جنایی نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد قاتلین قصاص شده اند و نتوانستند رضایت خانواده مقتول را کسب کنند بعید است کسی به راحتی تصمیم به چنین کاری بگیرد آن هم وقتی مقتول چهره ای سر شناس باشد که می داند حکومت بی خیال ماجرا نمی‌شود.

 بیائید فرض کنیم روایت حکومت از اختلاف ۳۰ میلیون تومانی باغبان سابق بی کم و کاست درست باشد و اصلا تحت هیچ شرایطی هم طرف بدهکار حاضر نباشد پول طرف طبلکار را بپردازد؟ کدام آدم عاقلی برای ۳۰ میلیون تومان بدهی حاضر است آدم بکشد وقتی دیه انسان کامل نزدیک یک میلیارد تومان است؟ حتی اگر یه هزارم درصد هم احتمال دستگیری بدهد که منطقی هم هست نباید چنین کاری کند. فرض کنیم این آدم عاقل نیست و تصمیم گرفته چنین کاری کند، چگونه می تواند دو نفر دیگر را هم به خاطر ۳۰ میلیون بدهی با خود همراه کند؟ آنها هم عقلشان را از دست داده اند؟

جنایت با رفتن به پیک نیک یا همراه کردن کسی با خودت برای نذری گرفتن نیست که کار آسانی باشد. جنایت انگیزه بسیار بالایی می خواهد و معمولا جانیان زمانی هم پیمان می شوند که منافع مشترکی داشته باشند در صورتی که معلوم نیست کدام «منفعت مشترک» انگیزه کافی برای قاتل و هم دستانش فراهم کرده است که دست به چنین جنایتی بزنند؟ چند نفر پیرامون خود می‌شناسید که حاضر باشند برای ۳۰ میلیون تومان بدهی آدم بکشند و از آن مهمتر چقدر معقول است که کسانی هم پیدا شوند که باوی همراهی کنند؟ حالا اگر این داستان اینقدر نامعقول است چرا حکومت چنین داستانی را برای حل معمای قتل هامون سینمای ایران سر هم بندی کرده است؟ پاسخ روشن است چون می‌خواهد پیام تحقیر، ترس، ارعاب و کشتار را یکجا به بدنه جامعه روشنفکری ایران پمپاژ کند. پرونده قتل کار گردان بزرگی مانند مهرجویی را با ۳۰ میلیون تومان باز و بسته کردن آیا معنای دیگری دارد؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.