یادآر – مادرها همه داغ‌دار هستند، می‌سوزند؛ گوهر عشقی: مردم آتش زیر خاکستراند!

شنبه, 6ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

نه فقط در یک سال گذشته و پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که در تمام بیش از چهار دهه‌ گذشته، بسیاری از مادران ایرانی داغدار فرزندان آزادی‌خواه و معترض خود شده‌اند. فرزندانی که توسط جمهوری اسلامی کشته یا اعدام شده‌اند.

گوهر عشقی یکی از این مادران داغدار است که پلیس فتای جمهوری اسلامی، فرزندنش ستار بهشتی را در آبان ماه ۱۳۹۱ دستگیر کرد. ستار کارگری بود که وبلاگ هم می‌نوشت، از ظلم و تبعیض و فساد و محرومیت، و علیه دیکتاتوری حاکم در ایران می‌نوشت. او را چنان شکنجه‌اش کرده بودند که بیشتر اندام‌هاش دچار خونریزی داخلی شده بود. در همان بازجویی‌‌ها کشته شد و در رباط‌کریم با کفنی خونین به خاکش سپردند.

گوهر عشقی، در یازده سال گذشته دست از دادخواهی نکشیده است. بارها تهدید، دستگیر و بازجویی شده است. مأموران جمهوری اسلامی حتا به او حمله کردند و او را مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند اما گوهر عشقی نه تنها سکوت نکرد که حالا دادخواه محمد حسینی، از اعدام‌شدگان در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» هم هست.

گوهر عشقی در مصاحبه‌ای با فهیمه خضر حیدری، مجری پادکست «یادآر» صدای آمریکا گفت: «ستار من شجاع بود. در مقابل ظلم سکوت نمی‌کرد. جمهوری اسلامی از همین ترسید که بچه من را چهار روزه کشت. محمد [حسینی]، دنبال پیکرش تا رجائی‌شهر رفتم. جواب من را ندادند. [محمد] آمد در خوابم، گفت باید انتقام من را هم بگیری. من حالا مادر دو فرزندم، هم محمد، هم ستار. تا زمانی که زنده باشم سکوت نمی‌کنم. دادخواه دو فرزندم.»

او از داغی که خاموش نمی‌شود حرف زد، از دادخواهی مادران در برابر جمهوری اسلامی، و گفت «جمهوری اسلامی فکر می‌کند که مردم یادشان رفته است» در حالی که «جگرها می‌سوزد.» او افزود: «مادرها همه داغ‌دار هستند… می‌سوزند.»

گوهر عشقی در میانه‌ اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و در حمایت از زنان و دخترانِ معترض به حجاب اجباری، بعد از هشتاد سال، حجاب از سر برداشت.

او در بخشی از پادکست این هفته‌ «یادآر» گفت: «به خاطر دخترانم که کف خیابان بودند حجابم را برداشته‌ام. من هر وقت مصاحبه دارم روسری از سرم برمی‌دارم به خاطر حجاب اجباری که جمهوری اسلامی می‌خواهد سر دختران من بکند. من به احترام دخترانم این حجاب را برداشته‌ام.»

روایت دادخواهی گوهر عشقی، روز شنبه، ششم آبان‌ماه، در پنجمین قسمت از پادکست «یادآر» پخش خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.