اسرائیل: به دروازه شهر غزه رسیدیم؛ هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع ناامنی غذایی

چهارشنبه, 10ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

ایتزیک کوهن، از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اعلام کرد نظامیان این کشور به عمق نوار غزه نفوذ کرده‌اند و به دروازه‌های شهر غزه رسیده‌اند. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل و برنامه جهانی غذا، در گزارشی نسبت به وقوع ناامنی غذایی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن هشدار دادند.

واکنش‌ها به حمله اسرائیل به اردوگاه جبالایا

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، حمله اسرائیل به اردوگاه جبالایا و کشته شدن غیرنظامیان را محکوم کرد.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت از تعداد زیاد قربانیان حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا وحشت‌زده شده است.

بورل هم‌زمان بر حق اسرائیل در دفاع از خود در چارچوب قوانین بین‌المللی تاکید کرد و گفت باید از غیرنظامیان در جریان این حملات محافظت شود.

عربستان سعودی بمباران اردوگاه آوارگان جبالیا را «غیرانسانی» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

طبق اعلام وزارت کشور حماس، روز سه‌شنبه ۹ آبان در حملات هوایی ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه، ۴۰۰ نفر کشته و مجروح شدند.

حماس روز چهارشنبه ۱۰ آبان اعلام کرد ارتش اسرائیل بار دیگر این اردوگاه را هدف قرار داده است.

رجزخوانی مقام‌های جمهوری اسلامی برای اسرائیل

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ در غزه به «دیده‌بان ایران» گفت: «اگر اسرائیل به حمله زمینی خود ادامه دهد، ممکن است جمهوری اسلامی از یک جایی به آن‌ها ضربه بزند که در خیال هم تصور نمی‌کردند.»

در تهدیدی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از دیدار با هاکان فیدان، همتای ترک خود در آنکارا تهدید کرد در صورت ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه، «وضعیت این گونه باقی نخواهد ماند و “مقاومت”، درباره اقدام غافلگیرانه دیگری تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

او با دادن هشدار به آمریکا و اسرائیل گفت: «در تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

هم‌زمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی امروز خود به مناسبت نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان که جمهوری اسلامی آن را «روز دانش‌آموز» نامیده است، تروریستی خواندن گروه‌های فلسطینی را «بی‌شرمی» خواند و خواستار توقف فوری حملات اسرائیل به غزه شد.

او از کشورهای اسلامی خواست از همکاری اقتصادی با اسرائیل خودداری کنند.

خامنه‌ای با اشاره به برخی تجمعات شکل گرفته در کشورهای غربی در حمایت از فلسطین، دست داشتن تهران در سازماندهی این اعتراضات را رد کرد. 

بازگشایی گذرگاه رفح برای خروج اتباع خارجی و مجروحان از غزه

فرانس۲۴ گزارش داد اولین گروه از مجروحان غزه از طریق گذرگاه رفح وارد مصر شدند.

تعدادی از دارندگان گذرنامه‌های خارجی روز چهارشنبه برای خروج از نوار غزه به گذرگاه رفح رفتند. یک مقام مصری اعلام کرد ۵۰۰ دارنده گذرنامه خارجی در گذرگاه رفح از غزه وارد مصر خواهند شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد با میانجی‌گری قطر، اجازه خروج دارندگان گذرنامه‌های خارجی و برخی از مجروحان غیر‌نظامی با حال وخیم از غزه داده شده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از این اعلام کرده بود گذرگاه رفح احتمالا امروز برای خروج اولین گروه از اتباع خارجی از غزه باز می‌شود.

به گفته جیمز کلورلی، تیم‌های بریتانیا آماده کمک به اتباع این کشور به محض خروج از غزه هستند. 

ادامه درگیری‌ها و حملات اسرائیل به غزه و کرانه باختری

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت عملیات زمینی ارتش این کشور در نوار غزه با «دستاوردهای مهمی» همراه بوده است.

تایمز اسرائیل گزارش داد یک سرباز دیگر این کشور در درگیری‌ها در نوار غزه کشته شده است. به این ترتیب مجموع نظامیان کشته شده اسرائیل در جریان عملیات زمینی در غزه به ۱۳ نفر رسید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کشته شدن این سربازان را دردناک خواند و وعده داد اسرائیل در این جنگ پیروز خواهد شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله شب گذشته به کرانه باختری رود اردن، ۴۶ فلسطینی از جمله ۳۰ عضو حماس را دستگیر کرده است.

آژیر هشدار حملات راکتی در اشدود، اشکلون و تعدادی دیگر از مناطق جنوبی اسرائیل به صدا درآمد.

یک موشک ضدتانک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد. ارتش اسرائیل در پاسخ، موضعی را که حمله موشکی از آن صورت گرفته بود، هدف قرار داد. 

هاآرتص خبر داد اسرائیل یک ناو جنگی را برای مقابله با حملات صورت گرفته از سوی حوثی‌های یمن روانه دریای سرخ کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به حملات صورت گرفته از سوی حوثی‌های یمن گفت اسرائیل در زمان مناسب به این حملات پاسخ خواهد داد.

گروه حوثی‌های یمن روز سه‌شنبه ۹ آبان اعلام کرد سه حمله پهپادی علیه اسرائیل انجام داده است. این گروه تهدید کرد تا زمانی که اسرائیل حملات خود را به نوار غزه متوقف نکند، این کشور را هدف قرار خواهد داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد از زمان آغاز جنگ با حماس، ۱۱ هزار موضع متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی در نوار غزه هدف قرار گرفته‌اند.

مقام‌های فلسطینی اعلام کردند در حمله شبانه ارتش اسرائیل به کرانه باختری رود اردن، چهار نفر جان باختند.

تشکیلات خودگران فلسطین از مردم در کرانه باختری و اورشلیم شرقی خواست در اعتراض به «تعرض اسرائیل به نوار غزه و کرانه باختری»، روز چهارشنبه ۱۰ آبان دست به اعتصاب عمومی بزنند.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس گفت اسرائیل برای «سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش» دست به کشتار مردم غزه زده است.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از هشت هزار و ۵۰۰ فلسطینی و هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شده است.

واکنش‌های بین‌المللی به ادامه جنگ اسرائیل و حماس

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح، در نامه‌ای از زندان، خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس و برقراری فوری آتش‌بس شد.

اردن در اعتراض به ادامه حملات اسرائیل به غزه سفیرش را از این کشور فراخواند. امان همچنین اعلام کرد دیگر سفیر اسرائیل را در اردن نخواهد پذیرفت.

سفیر اسرائیل در اردن پس از شروع مناقشه حماس و اسرائیل، این کشور عربی را به دلیل ملاحظات امنیتی ترک کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین ایران گفت: «شبح جنگ بیش از هر زمانی بر منطقه سایه افکنده است.»

او تاکید کرد: «روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌های آینده برای ایران و کل منطقه بسیار سرنوشت‌ساز است و باید هوشیار باشیم تا سایه جنگ به‌طور کامل از کشور دور شود.»

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح و احیای طرح «دو دولت دو ملت» برای برقراری صلح پایدار در منطقه شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داد بیمارستان‌ها در نوار غزه در «شرایط وحشتناکی» به کار خود ادامه می‌دهند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان گفت زمان توقف حملات اسرائیل به غزه فرا رسیده است. او هشدار داد در صورت عدم توقف درگیری‌ها، گسترش دامنه جنگ محتمل خواهد بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۱۰ آبان اعلام کرد تاکنون ۳۴ خبرنگار در جریان جنگ میان اسرائیل و حماس کشته شده‌اند.

این سازمان در ارتباط با «کشتن روزنامه‌نگاران به عنوان مصداق جنایت جنگی»، به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با تلویزیون دولتی تی‌وی‌پی لهستان گفت ایرانیان دشمن اسرائیل نیستند و بارها در تظاهرات خود شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده‌اند. او این شعار را به معنی اعلام برائت مردم ایران از حماس و حزب‌الله دانست و تاکید کرد ایرانیان هیچ مشکلی با دولت‌های عرب منطقه ندارند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت ریاض به واشینگتن اطمینان داده همچنان به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو پس از پایان مناقشه اسرائیل و حماس علاقه‌مند است.

اسرائیل تصمیم بولیوی را برای قطع روابط با این کشور، «تسلیم شدن در برابر تروریسم و رژیم آیت‌الله در ایران» دانست.

وزارت امور خارجه بولیوی روز سه‌شنبه ۹ آبان اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع می‌کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.