سی‌ان‌ان: اقدام‌های نظامی علیه اسرائیل و آمریکا بدون مواجهه رودررو، استراتژی جمهوری‌اسلامی

شنبه, 13ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل یکی از مقام‌‌های آمریکایی می‌گوید که جمهوری‌ اسلامی کنترل کامل گروه‌های نیابتی در خاورمیانه را ندارد

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع‌ اطلاعاتی آمریکا می‌گوید جمهوری‌اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت این کشور در حالی‌که قصد ندارند اقدام نظامی مستقیم علیه دولت بنیامین نتانیاهو انجام دهند، در پی اقدام‌های نظامی علیه اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر حماس‌اند. 

هم‌زمان، نیروهای اطلاعاتی ایالات‌متحده به خوبی آگاه‌اند که ایران کنترل کاملی بر گروه‌های نیابتی به‌ویژه بر حزب‌الله لبنان که مجهز و بزرگ‌ترین گروه‌ است، ندارد. 

حزب الله متحد حماس است، گروهی که در هفتم اکتبر به اسرائیل حمله کرد. در حالی که مقام‌های جمهوری‌ اسلامی هرگونه مداخله و حمایت در حمله هفتم اکتبر گروه حماس به سرزمین‌های اسرائیل را انکارمی‌کنند. 

به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقام‌های ایالات متحده عمیقا نگران‌اند که سیاست داخلی حماس بتواند باعث تشدید تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل شده و این گروه شیعه را وارد جنگ رودررو با ارتش اسرائیل کند. 

سی‌ان‌ان می‌گوید: «مقام‌های اطلاعاتی ایالات‌ متحده مشخصات کاملی از ارتباطات بین جمهوری‌ اسلامی و گروه‌های نیابتی آن در منطقه خاورمیانه ندارند.» 

جاناتان پانیکوف، تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در منطقه خاورمیانه، به سی‌ان‌ان گفت: «گروه‌های نیابتی ایران به یک اندازه به جمهوری‌اسلامی احترام نمی‌گذارند.» 

به گفته این کارشناس، «بعید است که نظر و تحلیل گروه حماس در شرایط کنونی تشابهی با نظر مقام‌های جمهوری‌ اسلامی داشته‌ باشد.» 

پانیکوف می‌گوید «ما هنوز نمی‌دانیم که جمهوری‌ اسلامی و حماس و حزب‌الله بر روی چه مواضع و سیاست‌هایی در هفته‌های آینده توافق ندارند». 

یکی از مقام‌های آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «تهران می‌داند که اگر حزب‌الله درگیری با اسرائیل یا ایالات متحده را تشدید کند، احتمالا جنگ و حمله‌های مستقیم علیه ایران را تحریک خواهد کرد که می‌تواند برای جمهوری‌ اسلامی ویرانگر باشد.»

با این حال، به گفته این مقام آمریکایی، «حمله‌های سطح پایین‌تری از نوع حمله هفتم اکتبر حماس می‌تواند ایران را در مواضع خود قوی‌تر کند.»  

مقام‌‌های آمریکایی معتقدند که این استراتژی هماهنگ‌شده‌ جمهوری‌ اسلامی با گروه‌های نیابتی است. 

به گفته رسانه‌های لبنانی، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، از هفتم اکتبر در بیروت بوده و در آنجا با اعضای حزب‌الله، حماس و سایر گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشته است. هم‌زمان، چندین مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان اعلام‌ کردند که این استراتژی، حتی اگر هیچ یک از طرفین آن را نخواهند، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد به گونه‌ای که باعث گسترش درگیری‌ها می‌شود. مقام‌های ارشد دولت بایدن بارها و علنا به ایران و نیروهای نیابتی آن هشدار داده‌اند که درگیری را تشدید نکنند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.