قیمت برخی کالاهای اساسی در ابتدا و انتهای دولت دوم احمدی نژاد +تصاویر

پنجشنبه, 21ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ قیمت کالاهای اساسی معیشتی و مایحتاج عمومی مردم ایران با افزایش قیمت شدیدی روبرو بوده است و این در حالی است که در این مدت درآمدهای مردم هرگز متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است.

اقتصاد ایران آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آخرین گزارش خود مربوط به اقلام موجود در سبد خانوار نسبت به انتشار قیمتهای اقلامی مانند گوشت بره و گوساله و گوسفند، برنج، چای و برخی دیگر از اقلام مهم پرداخته است.

aks gusht morghگزارش زیر نمایشی از تغییرات عمده در قیمت سبد کالای خانواراست که نشان دهنده کوچک شدن سفره مردم در طی ۵ سال گذشته است.

aks gusht gusfandدر این مدت قیمت گوشت گوسفندی با استخوان از کیلویی ۱۴۵۰۰ تومان به ۳۲ هزار تومان، گوشت مرغ از کیلویی ۳۰۰۰ تومان به ۶۷۰۰ تومان، خیار از ۷۸۰ تومان به ۳۱۰۰ تومان، گوجه فرنگی از ۶۳۰ تومان به ۲۷۰۰ تومان،

aks sibسیب از کیلویی ۱۲۵۰ تومان به ۴۳۷۰ تومان، سبزی تازه از ۵۰۰ تومان به ۲۴۰۰ تومان، لوبیاچیتی از ۲۱۲۰ تومان به ۹۷۷۰ تومان، پرتقال از ۱۳۸۰ تومان به ۳۲۵۰ تومان، سیب زمینی از کیلویی ۵۴۵ تومان به ۲۹۱۰ تومان،

aks chai kharejiچای خارجی از کیلویی ۹۹۴۰ تومان به ۳۰۰۳۰ تومان، کره پاستوریزه از ۵۵۹۰ تومان به کیلویی ۲۴۰۰۰ تومان، روغن مایع از لیتری ۱۷۶۰ تومان به ۴۹۰۰ تومان، شیر از کیلویی ۱۰۰۰ تومان به کیلویی ۲۴۳۲ تومان،

aks khiarتخم مرغ از کیلویی ۱۴۳۰ تومان به ۴۷۹۰ تومان، گوشت گاو و گوساله بی استخوان از کیلویی ۱۰۵۵۶ تومان به ۳۱۸۵۰ تومان، برنج ایرانی از ۲۹۱۰ تومان به کیلویی ۵۵۶۱ تومان افزایش نشان می دهد.

aks sabziبر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره در سال ۱۳۹۲ تنها برای ۹ کالای خوراکی بیش از ۶۹۰هزار تومان است.

aks lubia chitiبر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سرانه مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران برای هر نفر ۱۲.۵ کیلوگرم، گوشت مرغ ۲۳ و ماهی ۷.۵ کیلو گرم است.

aks portaghalبه این ترتیب هر ایرانی به طور متوسط، در ماه کمی بیشتر از یک کیلو گوشت قرمز، ۱۹۰۰گرم مرغ و ۶۲۵ گرم ماهی مصرف می‌کنند.

aks sib zaminiبا توجه به متوسط قیمت هر کیلو گوشت قرمز ۳۲ هزار تومان، گوشت مرغ ۶۷۰۰ تومان و ماهی ۲۰هزار تومان، هزینه مصرف یک‌ماهه‌ی یک خانواده چهار نفره برای همین سه ماده غذایی برابر با ۲۲۹ هزار تومان خواهد بود.

aks chai kharejiمصرف سرانه سالانه شیر و پنیر در ایران به ترتیب ۱۰۰ لیتر و ۱۰ کیلوگرم است. این میزان از متوسط مصرف جهانی بسیار پایین‌تر است. به عنوان نمونه در کشورهای اروپایی هر فرد به طور متوسط ۲۵۰ لیتر شیر در طول یک سال مصرف می‌کند.

aks karehقیمت هر لیتر شیر در ایران در سال ۱۳۹۲ با رشدی قابل توجه به ۲۴۳۲ تومان رسید. قیمت هر کیلو پنیر پاستوریزه نیز ۱۲هزار تومان و پنیر غیرپاستوریزه ۱۷هزار تومان برآورد شده است. به این ترتیب، هزینه مصرف ماهانه شیر و پنیر یک خانواده ۴ نفره، بیش از ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود.

قیمت برنج داخلی، تخم مرغ و چای خارجی نیز بر اساس آمار اعلام شده توسط بانک مرکزی ایران به ترتیب کیلویی ۵۵۰۰ تومان، ۴۷۹۰ تومان و ۳۰هزار تومان محاسبه شده است. سرانه مصرف این مواد خوراکی نیز در ایران ۴۰ کیلوگرم برنج، ۸ کیلوگرم تخم مرغ و یک و نیم کیلوگرم چای است.

aks roghan maieهزینه ماهانه این سه کالا برای یک خانوار ۴ نفره در مجموع بیش از ۱۰۰هزار تومان است.
همچنین هر ایرانی در روز ۲۸۰ گرم میوه مصرف می‌کند که کمتر از ۴۰۰ گرم میزان توصیه شده است. با این حال با توجه به متوسط قیمت برخی میوه‌های پر مصرف، تنها هزینه یک‌ماهه یک خانوار ۴ نفره (با در نظر گرفتن ۲۸۰ گرم مصرف روزانه) بیش از ۲۳۰هزار تومان در ماه خواهد بود.

aks shir litriبر این اساس هر خانواده ۴ نفره ایرانی در هر ماه، تنها برای ۹ مورد فوق‌، مبلغی بیش از ۶۹۰هزار تومان باید هزینه ‌کنند. لازم به ذکر است که متوسط مصرف برخی از این مواد خوراکی از متوسط جهانی و همچنین حداقل میزان توصیه شده کمتر است.

aks tokhme morghدر همین حال هزینه انواع نان‌، شکر، نوشابه، سبزیجات و انواع روغن‌ها را نیز می‌توان به مجموع مبالغ بالا افزود.

aks gusht gav gusalehهمچنین بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط مسکن یک خانواده شهری در حدود ۴۶۰هزار تومان در ماه بر آورد شده است. حمل و نقل نیز با بیش از ۱۸۰هزار تومان سهم بالایی در سبد هزینه‌‌ی ایرانیان دارد.

aks berenj

هزینه تحصیل، درمان، تفریحات و کالاهای فرهنگی، پوشاک و کفش، ارتباطات و کالاهای متفرقه نیز از دیگرهزینه‌های ماهانه هر خانوده ایرانی است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.